Verden

Minst 39 døde i brokollapsen i Italia - tallet kan stige ytterligere

Dette bildet, som er frigitt av italienske beredskapsmyndigheter, viser redningsmannskaper som forsøker å hente ut ofre fra en bil som ligger sammenklemt i ruitnene.

Minst 39 personer mistet livet i brokollapsen i Genova tirsdag, opplyser italienske myndigheter Samtidig retter innenriksministeren kritikk mot EUs budsjettregler, som han mener har skylden for at landet ikke kan bruke mer penger på sikkerhet.

  • Pål A. Solheimsnes
    Journalist
  • og NTB

Italienske redningsmannskaper jobber fortsatt for å redde ut mulige overlevende etter brokollapsen i Genova tirsdag.

– Vi kommer ikke til å gi opp håpet, vi har allerede reddet et titall mennesker fra ruinene. Vi kommer til å jobbe døgnet rundt til det siste offeret er hentet ut, sier Emanuele Giffi i brann- og redningsetaten.

Hjelpemannskaper jobber for å redde så mange som mulig, men har også funnet mange omkomne i ruinene etter brokollapsen.

Barn blant de døde

Onsdag morgen opplyste italienske myndigheter at de kunne bekrefte at minst 39 mennesker har mistet livet. Dette tallet vil kunne stige ytterligere. Tallet ble nedjustert noe onsdag ettermiddag, etter at statsadvokaten i Genova først hadde sagt at 42 mennesker hadde mistet livet.

Tre av de omkomne er barn, på 8, 12 og 13 år. Minst 16 personer er skadet.

Redningsmannskapene har gjennom natt til onsdag lett i området, som er opplyst med kraftige lyskastere, der rundt 40 biler og lastebiler dundret i bakken sammen med tonnevis av betong og armeringsjern.

Inneriksminister Matteo Salvini mener at det er EUs regelverk som har skylden for at Italia ikke har kunnet bruke mer penger på sikkerhet og helse.

– Du må alltid be om lov for å bruke penger, sier Salvini til Radio24 onsdag.

Den EU-skeptiske høyreorienterte ministeren føyer til at EUs regelverk ikke må hindre Italia i å vedlikeholde veier, skoler og arbeidsplasser, der takene ifølge Salvini fra tid til annen raser ned.

  • Les også: Mange døde i brokollaps i Italia

Statsministeren lover kontroller

Det er ukjent hvorfor en rundt 100 meter lang strekning av den over én kilometer lange broen plutselig falt sammen tirsdag.

Ponte Morandi-broen som på folkemunne er kjent som Genovas «Brooklyn Bridge», strakte seg over bygninger, jernbanespor og et elveutspring. Bilene som befant seg på strekningen falt rundt 45 meter.

Statsminister Giuseppe Conte uttalte tirsdag at all infrastruktur rundt om i landet fra nå av skal dobbeltsjekkes.

Italias regjering vil også forsøke å si opp kontrakten med det private selskapet som har ansvaret for landets motorveier.

Ruinene etter kollapsen er massive.

– Det første som bør skje, er at lederne i Autostrada per l'Italia bør gå av. Og gitt at det har vært kontraktbrudd, varsler jeg at vi har begynt prosessen for eventuelt å si opp kontrakten deres og gi en bot på 150 millioner euro, skriver transportminister Danilo Toninelli på Facebook. Han sier også at de allerede har begynt arbeidet med å inndra konsesjoner for bygging av motorveier.

150 millioner euro tilsvarer over 1,4 milliarder kroner.

– Italienere har krav på moderne og effektiv infrastruktur som bidrar til en trygg hverdag, sa den italienske presidenten Sergio Mattarella.

En rekke eksperter tror slitasje og korrosjon over lang tid kan ha fått den over 50 år gamle broen til å gi etter.

Redningsmannskapene har jobbet gjennom natten for å lete etter omkomne og skadede.

– For 50 år siden hadde vi ubegrenset tillit til armert betong, vi trodde den varte evig, men nå vet vi at den kun varer i noen få tiår, sier Diego Zoppi, tidligere leder i den italienske arkitektforeningens avdeling i Genova.

Han mener at italiensk infrastruktur fra 1950- og -60-tallet trenger rask renovering for å unngå lignende tragedier.

– Konstant vedlikehold

Professor Antonio Brencich ved Universitetet i Genova viser til at broen, som ble tegnet av Riccardo Morandi, trengte konstant vedlikehold.

Statsminister Giuseppe Conte besøkte i går Genova for å se ødeleggelsene etter at Morandi-broen kollapset.

– Den var rammet av svært alvorlige korrosjonsproblemer knyttet til teknologien som ble brukt. Morandi ønsket å bruke en teknologi som han hadde tatt patent på, som ikke ble brukt senere, og som viste seg å være mislykket, sier Brencich til Radio Capitale.

Så mange som 25 millioner kjøretøy passerte broen hvert år, mange av dem lastebiler som fraktet varer fra tre av Italias største havner. Den var en viktig ferdselsåre både for trafikken nordover mot Milano og vestover mot Frankrike.

Denne lastebilen klarte akkurat å unngå å falle rundt 45 meter.

Ibou Toure, en 23 år gammel tolk, sier han ikke er overrasket over at broen raste sammen.

– Jeg bor i nærheten og krysser broen til fots hver dag. Jeg var aldri trygg på den. Du kunne alltid høre disse lydene hver gang lastebiler kjørte over. Da jeg hørte at den hadde brutt sammen, var jeg ikke overrasket, sier han til AFP.

Stanset i tide

Bilder av en grønn lastebil som greide å stanse rett før broen endte i et stort gap, har gått verden rundt.

En marokkansk lastebilsjåfør som kom like bak, sier han greide å stanse akkurat i tide.

– Jeg så at den grønne lastebilen foran meg stoppet før den rygget, så jeg stanset også, låste lastebilen og løp, sier Afifi Idriss (39)

Les mer om

  1. Italia
  2. Giuseppe Conte