Verden

Dette vet vi – og dette vet vi ikke om flystyrten i Etiopia

157 mennesker fra 35 land mistet livet da et Boeing 737 MAX-fly styrtet søndag.

Det føderale etiopiske politiet patruljerer ulykkesstedet i nærheten av Bishoftu – omtrent 50 kilometer fra hovedstaden Addis Abeba i Etiopia. Tiksa Negeri, Reuters / NTB scanpix

  • Helene Skjeggestad
    Korrespondent i Russland

Klokken 08.38 tar Ethiopian Airlines flight ET302 av fra Bole internasjonale flyplass i Etiopias hovedstad Addis Abeba.

Dette er hva vi vet – og ikke vet – om det som har skjedd:

Dette vet vi

Hendelsesforløp:

  • Kun minutter etter avgang søndag melder piloten at noe ikke er som det bør være. Han får beskjed om å snu.
  • Kl. 08.44 søndag, kun seks minutter etter avgang, styrter flyet med 157 mennesker om bord i nærheten av Bishoftu – omtrent 50 kilometer fra Addis Abeba.
  • Kl. 10.48: Etiopias statsminister gir på Twitter den første meldingen om styrten.
  • Kl. 17.35: En liste med omkomne, inkludert 35 nasjonaliteter, blir gjort offentlig.
  • Kl. 20.25: Mandag blir erklært nasjonal sørgedag i Etiopia.

En del av et ombordstigningskort fra ulykkesflyet. Tiksa Negeri, Reuters / NTB scanpix

Flyet:

  • Flyet var av typen Boeing 737 MAX-8. Det ble levert til flyselskapet i november.
  • Boeing har levert rundt 350 737 MAX-fly og har over 5000 flere under bestilling.
  • Ethiopian Airlines har sagt at det ikke ble funnet noen feil under vedlikeholdssjekken før avgang søndag.
  • Det er samme type fly, fra selskapet Lion Air, som styrtet i oktober da 189 mennesker omkom. Mandag sa lederen for Indonesias transportsikkerhetskomité (KNKT), Soerjanto Tjahjono, at de vil tilby seg å bistå Etiopias etterforskning av flystyrten.
  • Flyselskapet er kåret til det beste flyselskapet i Afrika i 2017, ifølge Wikipedia. Det begynte å fly til Oslo 27. mars 2017.

Karoline Aadland er savnet og antatt omkommet etter flyulykken i Etiopia. Privat/Røde Kors

De omkomne:

Listen fra Ethiopian Airlines viser omkomne med følgende nasjonaliteter:

  • 32 personer fra Kenya, 18 fra Canada, åtte fra Kina, fem fra Tyskland, seks fra Egypt, ni fra Etiopia, syv fra Frankrike, syv fra Storbritannia, åtte fra Italia, fire fra Slovakia, og åtte fra USA.
  • Karoline Aadland (28) arbeidet for Røde Kors og er antatt omkommet. Det samme er en fransk-britisk kvinne i 30-årene bosatt i Tromsø.
  • 19 av de 157 personene som omkom i flystyrten i Etiopia søndag, jobbet for FN, ifølge organisasjonens sikkerhetsdepartement.
  • Flyktninghjelpen opplyser mandag at to av deres ansatte er savnet etter ulykken.
  • Også ansatte fra World Food Programme er savnet etter flystyrten.
  • Generalsekretær Hussein Swaleh i det kenyanske fotballforbundet var også om bord, ifølge BBC.
Les også

Røde Kors-ansatte Karoline Aadland (28) antatt omkommet etter flyulykken i Etiopia

Reaksjoner:

  • Ethiopian Airlines setter alle MAX 8 fly på bakken
  • Ifølge den kinesiske avisen Caijing, som siterer en anonym kilde, har også Kina bedt alle innenlandske flyselskaper om å gjøre det samme. De har også bedt flyselskapene om å sette MAX 9-flyene på bakken.
  • Norwegian har ifølge Airfleets 18 fly av typen 737 MAX. De brukes på ruter mellom USAs østkyst og Irland, Nord-Irland og Skottland, innad i Europa, innenriks i de nordiske landene og mellom Europa og Dubai. Selskapet setter ikke flyene på bakken:

– Alle våre 737 MAX 8-fly flyr som normalt. Vi er, som alltid, i tett dialog med Boeing og forholder oss til deres anbefalinger. Sikkerheten til våre passasjerer kommer alltid først, skriver Norwegians flyvesjef Tomas Hesthammer i en uttalelse til Aftenposten.

Dette vet vi ikke

Dette er den andre ulykken på under seks måneder med samme type fly. Begge fly styrtet minutter etter avgang. Det har ført til en rekke spekulasjoner rundt flytypen, men:

  • Årsaken til styrten er ikke kjent. Det kan være motorproblemer, pilotfeil, vektbelastning, sabotasje eller fugleangrep, ifølge NTB.
  • Flyet i Indonesia styrtet etter at nødsystemet ved en feil startet opp og aktiverte autopiloten som styrte flyet nedover. Flyverne hadde ikke kunnskap om hvordan de kunne overta kontrollen manuelt. Det vites ikke om flyverne i Ethiopian Airlines har hatt denne opplæringen. Det er heller ikke kjent om det var dette som skjedde i minuttene etter avgang søndag.
  • Etter styrten i Indonesia sa Boeing at de kontinuerlig «ville evaluere behovet for justeringer på flyet». Ifølge The New York Times, er det ikke kjent om selskapet har gjort noen forandringer det siste halve året.
  • Identifiseringsarbeidet etter styrten pågår fremdeles.

Hjelpearbeider pågår fremdeles ved ulykkesstedet. Tiksa Negeri, Reuters / NTB scanpix

  1. Les også

    Flere likheter mellom flystyrtene i Etiopia og Indonesia

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Flyulykker
  2. Boeing 737

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Ethiopian Airlines-fly styrtet seks minutter etter avgang. Myndighetene melder om 157 døde.

  2. NORGE

    Norsk Røde Kors-ansatt (28) savnet og antatt omkommet etter flystyrten

  3. VERDEN

    Etiopia: Flydata viser likhetstrekk mellom 737 Max 8-styrtene

  4. VERDEN

    Boeing oppdaterer programvaren på MAX-flyene

  5. VERDEN

    Ulykkesflyets svarte bokser sendt til analyse

  6. VERDEN

    Singapore forbyr 737 MAX i luftrommet sitt – USA avventer