Verden

FAA: Usikkert når Boeing 737 MAX kan fly igjen

Over et halvt år etter at Den amerikanske luftfartsmyndigheten (FAA) satte Boeing 737 på bakken, er det fortsatt usikkert når flytypen igjen vil være i luften.

Det er fortsatt usikkert når Den amerikanske luftfartsmyndigheten vil godkjenne Boeing 737 til å fly igjen. Elaine Thompson / AP / NTB scanpix

  • NTB-DPA

Det bekrefter den nye FAA-lederen Stephen Dickson i et intervju med CNBC mandag. Han sier at sikkerheten kommer først og at luftfarsmyndighetene ikke har en tidsfrist på seg til å godkjenne flytypen igjen etter at de ble satt på bakken i mars.

– Jeg kan garantere at flymodellen ikke vil fly igjen før jeg er sikker på at det er det sikreste der ute, tilføyer han.

737 MAX var Boeings bestselgende modell, men ble satt på bakken etter to alvorlige ulykker. I oktober i fjor mistet alle de 189 om bord livet da et 737 MAX 8 fra indonesiske Lion Air styrtet i havet kort tid etter avgang fra Jakarta. Fem måneder senere styrtet et tilsvarende fly fra Ethiopian Airlines. Alle de 157 om bord omkom, inkludert norske Karoline Aadland, som jobbet for Røde Kors.

Boeing har oppdatert programvaren på flyene etter at ett av systemene om bord ble knyttet til ulykkene, men myndighetene har fortsatt ikke gitt klarsignal til å ta flyene i bruk igjen.

Ifølge Reuters skal FAA-sjefen denne uken fly til Seattle for å teste en simulator av den nye programvaren til Boeing 737 MAX.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Boeing 737
  2. Flyulykker

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Flyselskap forventer å fly Boeing 737 MAX igjen i januar

  2. ØKONOMI

    Boeing innstiller produksjonen av MAX-flyene

  3. ØKONOMI

    American Airlines vil ta i bruk Boeing 737 MAX 8 fra mars neste år

  4. ØKONOMI

    Ny feil kan være funnet på MAX-flyene. Kan føre til at pilotene mister kontroll over flyet.

  5. ØKONOMI

    Rapport: Programvare aktiverte seg fire ganger før 737-ulykke

  6. ØKONOMI

    EU stoler ikke på USA når ulykkesflytypen skal godkjennes