Verden

Dette vet vi og dette vet vi ikke om Egypt Air-flyet som styrtet

Levninger av personer samt eiendeler, flyseter og oljesøl er funnet under letingen etter det styrtede EgyptAir-flyet øst i Middelhavet. Man vet fortsatt ikke hva som er årsaken til at flyet styrtet

Sikkerhetspersonell sjekker et EgyptAir-fly etter ankomst ved Luxor internasjonale lufthavn torsdag. Foto: REUTERS/Amr Abdallah Dalsh

  • Nicoline Haugsvær

Slektninger av de savnede var samlet i en moske i nærheten av flyplassen i Kairo på fredag. Foto: REUTERS

Slektninger av passasjerene som er savnet etter flystyrten i Middelhavet samlet seg i morges på flyplassen i Kairo, hvor flyet skulle ha landet i natt. Foto: AMR ABDALLAH DALSH

Flere internasjonale medier melder at røykvarsler ble utløst få minutter før EgyptianAir Fligt 904 styrtet, viser flydata som CNNskal ha fått tilgang til.

Ifølge CNN kommer dataene fra Aircraft Communications Addressing and Reporting System (ACARS). ACARS er en tjeneste som sender informasjon mellom fly og bakketjenester.

CNN har fått tilgang til dataen gjennom et skjermfoto fra en egyptisk kilde. Tidsmarkeringen på skjermfotoet stemmer overens med tidspunktet da flyet forsvant.

Også nettstedetThe Aviation Herald hevder å ha mottatt informasjon om røykutvikling på toalettet og i det elektriske anlegget fra tre uavhengige kilder fredag.

— Det var brann om bord, sier luftfartsekspert Tim Van Beveren til den tyske avisen Deutsche Welle, ifølge NTB.

— Systemet sendte veldig tydelige beskjeder. Det ble registrert røyk på toalettet. Et minutt senere ble det registrert røyk i det elektroniske utstyret. To minutter senere sviktet flykontrollene, sier han.

Det har kommet mange motstridende meldinger etter at flyet forsvant natt til torsdag. Etterforskerne sier de holder alle muligheter åpne. Fortsatt er det et mysterium hvorfor det ble borte.

Dette vet vi om det som skjedde:

  • Et fly fra Egypt Air ble borte over Middelhavet nord for Egypt underveis fra Paris til Kairo natt til torsdag.
  • Årsaken er ikke kjent, men Egypts luftfartsminister Sherif Fathy har sagt at en terrorhandling er en mer sannsynlig årsak enn en teknisk svikt.
  • Ingen gruppering har tatt ansvar for et eventuelt angrep i forbindelse med styrten.
  • Flyet holdt en høyde på 37.000 fot (11.280 meter) over Middelhavet og hadde forlatt gresk luftrom for to minutter siden da det forsvant fra radaren utenfor Egypts kystlinje.
  • Flyet svingte plutselig skarpt og spant rundt én runde, før detfalt 22.000 fot og så forsvant fra radaren.
  • Flyet er en Airbus A320-232.
  • Ifølge Egypt Air ble flyet produsert i 2003, og er registrert med 48.000 flytimer.

Dette vet vi om de som var om bord:

  • 66 mennesker fra ulike nasjoner var om bord.
  • 56 passasjerer, sju besetningsmedlemmer og tre sikkerhetspersonell.
  • Man antar at alle er omkommet.
  • 30 var fra Egypt, 15 fra Frankrike, to fra Irak og en fra hvert av landene Storbritannia, Belgia, Kuwait, Saudi-Arabia, Sudan, Portugal, Tsjad, Algerie og Canada.
  • Passasjerlisten er lekket på nettet men er ikke offisielt bekreftet av EgyptAir.
  • Kapteinen het Mohammed Saeed Ali Ali Shaqeer og styrmannen Mohamed Ahmed Mamdouh Ahmed Asi, bekrefter kilder overfor BBC. Begge var svært erfarne flygere.
  • Europeisk sikkerhetspersonell opplyser at ingen av navnene på passasjerlisten står på internasjonale lister over folk som mistenkes for å kunne utføre terrorhandlinger.

Slektninger av de savnede var samlet i en moske i nærheten av flyplassen i Kairo på fredag. Foto: REUTERS

Dette vet vi om letearbeidet:

  • Fredag ble søket etter flyet trappet opp.
  • Et stort antall skip, fly og helikoptre fra flere land er sendt ut for å delta i søket etter flyet etter at det forsvant fra radaren et sted mellom den greske øya Karpathos og den egyptiske kysten.
  • Levninger av personer samt eiendeler, bagasje og flyseter er funnet under letingen.
  • Funnene ble gjort av egyptiske fly og marinefartøyer rundt 290 kilometer nord for den egyptiske kystbyen Alexandria fredag, opplyser det egyptiske militæret.
  • Et 2 kilometer langt oljeflak er også observert på havet.
  • Den europeiske romfartsorganisasjonen ESA oppdaget fredag ettermiddag oljesølet. Ifølge satellittbilder er funnstedet om lag 40 kilometer sørøst fra EgyptAir-flyets siste kjente posisjon.
  • Letemannskapene forsøker å finne de svarte boksene som inneholder ferdskriveren og taleregistratoren for å få svar på hva som skjedde med flyet.
  • Franske etterforskere begynt å avhøre bakkemannskapene som hadde tilgang til flyet den timen det sto på bakken ved Charles de Gaulle-lufthavnen i Paris onsdag kveld.
  • Tre franske etterforskere fra den franske havarikommisjonen og en teknisk ekspert fra Airbus ankom Kairo fredag for å bidra i den egyptiske granskningen av styrten.
  • Etterforskere skal også undersøke vrakdelene og de personlige eiendelene som er funnet.

Et satelittbilde viser det man tror er et to kilometer langt oljeflak i Middelhavet der EgyptAir flyet forsvant. Foto: Handout

Les også:

Les også

Flyvraket er ikke funnet

Dette vet vi fortsatt ikke

  • Årsaken til forsvinningen er foreløpig ukjent. Frankrikes statsminister Manuel Valls sier at ingen ting kan utelukkes, og at det viktigste nå er å finne årsaken til at Egypt Air-flyet forsvant.
  • Egypts luftfartsminister Sherif Fathy har sagt at en terrorhandling er en mer sannsynlig årsak enn en teknisk svikt.

Slik er tidslinjen:

  • Egypt Air MS804 tok av fra Charles de Gaulle i Paris klokken 23.09 lokal tid.
  • Klokken 01.48 var piloten i kontakt med en gresk luftfartskontrollør og skal ha meldt fra at alt var som det skulle.
  • Klokken 02.27 er flyet i ferd med å forlate gresk luftrom. Gresk luftfartskontroll forsøker å kontakte piloten for å informere om at han er i ferd med å forlate gresk luftrom, slik rutinen er. Kontakt oppnås ikke, men hverken farten eller høyden på flyet indikerte på dette tidspunktet at noe var galt.
  • Klokken 02.29 entret flyet egyptisk luftrom. Piloten svarer ikke kontrollørene som forsøker å kontakte ham.
  • Klokken 02.37 gjorde flyet to skarpe svinger. Først svingte det 90 grader til venstre, før det spant en runde rundt mot høyre. Flyet falt 22.000 fot, ned til 15.000 fots høyde. Bildene fra flyet forsvant fra radaren ved 10.000 fots høyde.
  • Klokken 02.39.40 forsvinner alle signaler fra flyet.
  1. Les også

    Retter søkelyset mot bakkemannskapet i Paris etter flystyrten

  2. Les også

    Levninger fra Egypt Air-flyet skal være funnet

  3. Les også

    Retter søkelyset mot bakkemannskapet i Paris etter flystyrten

Relevante artikler

  1. VERDEN
    Publisert:

    Kan en voldsom brann ha fått EgyptAir til å styrte?

  2. VERDEN
    Publisert:

    Miniubåt søker etter EgyptAir-flyet

  3. VERDEN
    Publisert:

    Svart boks fra EgyptAir-vraket funnet

  4. VERDEN
    Publisert:

    Nå kommer historiene om EgyptAir-ofrene: Skulle sørge med familien – mistet selv livet da flyet styrtet

  5. VERDEN
    Publisert:

    Al-Ahram: Airbus fanget opp signaler fra styrtet fly

  6. VERDEN
    Publisert:

    Pårørende i Kairo fortviler over manglende informasjon