Verden

Presidentens flyvende hvite hus

President Barack Obama på vei inn i Air Force One tidligere i år.

Det er verdens mest berømte fly og et kraftfullt symbol på den amerikanske presidentens makt. Men først og fremst er Air Force One et fly vanlige passasjerer knapt kan forestille seg.

  • Hilde Lundgaard
    Hilde Lundgaard
    Journalist

Om det blir 9. eller 10.desember: Uansett blir det fest for norske planespottere på plattformen ved vestre rullebane på Gardermoen. De venter på en diger blå og hvit Boeing747 med United States of America skrevet langs hele siden. Og det samme lands president med følge på innsiden.

Trolig er Obama frisk og opplagt etter å ha slappet av i sin private suite og stelt seg på et av flyets seks bad. Kanskje har han rukket en økt i det fullt utstyrte treningsrommet og hatt møter med staben i luftversjonen av Det ovale rom. Helt sikkert har han spist velsmakende mat tilberedt av kokker fra Det hvite hus på et av flyets to gourmetkjøkken med kapasitet for 100 personer.

Prestisje.

Presidentflyet er langt mer enn et behagelig transportmiddel. Med ikke mindre enn 85 sikre telefonlinjer og alt tenkelig kommunikasjonsutstyr kan presidenten styre både landet og forsvaret fra skyene. Når flyet i tillegg kan fylle drivstoff i luften og skal være rustet for et kjernefysisk angrep fra bakken, er det også et sted å holde det gående en stund i en krisesituasjon.

–Det er knyttet enorm prestisje til flyet, og en invitasjon brukes som premiering av politiske «good guys», forteller professor i nordamerikanske emner, Ole Moen.

Bakerst i flyet får en liten gruppe utvalgte journalister plass. De betaler full pris, pluss én dollar, for ikke å bli beskyldt for smøring. Er presidenten i slag, noe Clinton ofte var, kommer han bak og slår av en prat.

«Clinton unplugged.»

Presidenten disponerer to identiske fly. Men bare når verdens mektigste mann er om bord, brukes kallesignalet Air Force One. For eksempel fløy Nixon Air Force One til California etter sin ydmykende Watergate-avgang. Midtveis ble det kjent at Gerald Ford var innsatt som president. Kallesignalet ble umiddelbart endret til det ordinære SAM, «special air mission».

Obamas to fly ble tatt i bruk i 1990 og landet altså på Gardermoen også i 1999 under Bill Clintons besøk. Den samme Clinton har for øvrig ord på seg for å ha gjort flyet til den rene partysonen. I boken til journalisten Kenneth T.Walsh om flyets historie, forteller han hvordan B-mennesket og festløven Clinton helst la avgangene til sen kveldstid og brukte flyet til sosiale aktiviteter til langt på natt. «Clinton unplugged», som medarbeiderne kalte forestillingen. Ikke minst måtte alle om bord tåle jazz og rock på et volum tilpasset presidentens dårlige hørsel.

Tur/retur Dallas.

Men det er langt alvorligere hendelser som har skrevet presidentflyene inn i historien. Franklin Roosevelt åpnet, da han for å unngå tyske ubåter tok luftveien til Casablanca for å møte de Gaulle og Churchill i 1943. Flyet hans, «The sacred cow», hadde i tillegg til senger og telefon, en diskret elektrisk heis til presidentens rullestol.

John F. Kennedy var den første som fikk sitt eget jetfly, en Boeing707, og innførte det nå legendariske blåhvite designet. Flyet tok ham til hans fatale besøk i Dallas 22.november 1963. Og det hadde med kisten med den døde presidenten tilbake senere samme dag. Om bord, før avgang, ble Lyndon B. Johnson tatt i ed som ny president. Kennedys enke, Jackie, sto ved siden av. Fortsatt med sin manns blod på drakten.

Kritisert.

Å få «fuglen» på vingene er slett ingen billig operasjon. Bare en snartur til Chicago i sommer ble anslått til å koste 1,3millioner kroner for flyet alene. George W.Bush sine hyppige flyturer til ranchen i Texas møtte da også kritikk. Kritikken var ikke mindre da han etter orkanen «Katrina» nøyde seg med å fly over katastrofeområdene.

De hittil siste bruduljene skapte flyet da det i vår fløy over Manhattan i lav høyde. Det Hvite hus trengte nye PR-bilder med frihetsgudinnen som kulisse, men hadde glemt å varsle. Panikken var raskt et faktum i byen med 11.september friskt i minne.

Men på Gardermoen skulle både naboer og fotografer være behørig varslet.

Les også

  1. - Obama blir to netter i Oslo

  2. Jens skal snakke klima med Obama

  3. Obama til København

  4. - Ikke trigg Obamas vakter

Klikk på grafikken for større bilde.