Verden

Ingen har fått mer tyn fra Donald Trump enn Mexico. Men nabolandet har et trumfkort i ermet.

Grensevakter sjekker en mann nær Jacumba, California. Dersom sikkerhetssamarbeidet med Mexico opphører, kan de gå en travlere tid i møte.

Donald Trump har truet og fornærmet Mexico. Dersom forholdet til naboene går helt i lås, kan USA får en stor sikkerhetsutfordring.

  • Christina Pletten
    Christina Pletten

Det må være få som gruer seg mer til at Donald Trump skal ta over som president neste fredag enn den meksikanske regjeringen.

Trump har kalt meksikanere voldtektsmenn og kriminelle.

Han har sagt at han vil begynne å se på handelsavtalen NAFTA allerede på sin første arbeidsdag som president. Handelsavtalen mellom USA, Canada og Mexico har sikret avgiftsfri handel mellom landene siden 1994.

Trump har dessuten insistert på at han skal bygge den nå famøse muren langs grensen - senest på sin pressekonferanse denne uken.

Mexicos president Enrique Peña Nieto svarte i en kommentar at de ikke har noen planer om å betale for muren, slik Trump også insisterer på.

– Det er åpenbart at vi har et litt forskjellig syn på ting, sa Nieto.

Møtet mellom Donald Trump og Mexicos president Enrique Peña Nieto var en katastrofe for Nietos regjering.

Mexicos verdighet og selvstendighet

Det meksikanske folket har reagert kraftig på at Trump har gjort dem til sin politiske piñata. Da eiendomsmogulen var på besøk i september, ble mange rasende fordi de mente Nieto ikke var tøff nok i sitt møte med Trump.

Denne uken tok Nieto en langt strengere tone når han snakket om forholdet til USA.

– Vi vil aldri akseptere noe som går mot vår verdighet som land og vår verdighet som folk, sa han, og la til at selvstendighet, nasjonale interesser og beskyttelse av sine borgere var grunnleggende og «ikke gjenstand for forhandling».

En utfordring for meksikanerne nå er at de må bli hørt i den amerikanske hovedstaden, sier Duncan Wood, som er direktør for Mexicoinstituttet ved Woodrow Wilson-senteret i Washington, til Aftenposten.

– Dialog er helt avgjørende. De må få ideene sine på bordet, og få dem vurdert og tatt med i diskusjonen, sier Mexico-eksperten.

Han tror den nye utenriksministeren, Rex Tillerson, kan være en nøkkelperson.

– Tillerson forstår kompleksiteten i internasjonal handel. Exxon har nettopp investert i Mexico, og selskapet har vært svært aktiv i å pushe landet til å reformere sin energipolitikk, sier Wood.

Både Exxon og Statoil ble tildelt letelisenser i Salinasbassenget utenfor Mexico like før nyttår.

Meksikanere bak grensegjerdet vinker til amerikanske grensevakter nær San Diego, California.

Har et trumfkort på Trump

Dersom alt annet skulle skjære seg, har imidlertid Mexico et trumfkort som USA vanskelig kan ignorere. De to landene har jobbet tett sammen om nasjonal sikkerhet og etterretning, både når det gjelder terror, narkotikasmugling og annen organisert kriminalitet.

Mexico stanser også et stort antall ulovlige immigranter fra Sentralamerika. De siste årene har nemlig nettoinnvandringen fra Mexico vært negativ - flere reiser ut av USA enn kommer inn. Den store utfordringen er fra kriserammede land lenger sør. Dersom forholdet til Mexico surner, kan bufferen de har skapt for USA lett falle bort.

– Det har vært en stor samarbeidsvilje, spesielt fra den meksikanske siden. Hvis den viljen skulle bli borte, ville det koste USA dyrt, sier Wood.

Mexicos nye utenriksminister Luis Videgaray skal ha gode forbindelser til Donald Trumps innerste sirkel.

Fikk sparken, så ny jobb

I september førte Donald Trump til at Luis Videgaray mistet jobben som meksikansk finansminister. Videgaray hadde arrangert Trumps omstridte Mexico-besøk, som mange meksikanere anså for å være en ydmykende skandale.

Denne uken ble Videgaray ansatt igjen, i samme regjeringen - nå som utenriksminister.

Grunnen? Donald Trump igjen.

– Mexico måtte finne en kommunikasjonskanal inn i Trumps indre sirkel. En han respekterer, sier Duncan Wood.

– Hvis Trump vil lytte til noen i det hele tatt, så er Videgaray en av dem.

General Motors is sending Mexican made model of Chevy Cruze to U.S. car dealers-tax free across border. Make in U.S.A.or pay big border tax!

Kan gå mot krise

Mexicos økonomi var i trøbbel allerede før de fikk presidentskapet til Donald Trump i fanget, blant annet på grunn av den lave oljeprisen. Valget i november sendte landet inn i en dypere krise. Pesoen har falt kraftig, noe som har gjort import av varer dyrere.

De siste ukene har det vært opptøyer og hissige demonstrasjoner fordi regjeringen har vært tvunget til å sette opp bensin- og dieselprisene. Dersom Nieto ikke klarer å få økonomien på rett kjøl igjen, kan han være i trøbbel.

– Da kan Mexico få venstrepopulisten Lopez Obrador som president ved neste valg i 2018. Han er mindre handelsvennlig og en langt mer konfronterende figur, sier Wood.

Obrador er tidligere ordfører i Mexico City, og svært populær blant landets fattige arbeiderklasse.

Men den lave pesoen kan paradoksalt nok også bli en buffer mot Trumptiden. En lav pesokurs er gunstig for eksportindustrien, og gjør at det blir enda billigere å importere varer fra Mexico.

– Hver eneste virksomhet som skal bestemme om de skal plassere seg i Ohio eller Mexico vil nå se at Mexico er 15 prosent billigere. Det er en stor ulempe for USA, påpekte tidligere finansminister Lawrence Summers nylig i et intervju med Marketplace.

Toyota Motor said will build a new plant in Baja, Mexico, to build Corolla cars for U.S. NO WAY! Build plant in U.S. or pay big border tax.

Bredside mot bilindustrien

I årene etter finanskrisen opplevde Mexico en stor økonomisk opptur, mye takket være NAFTA. Landet ble blant annet verdens største eksportør av flatskjerm-TVer. Den aller viktigste driveren var imidlertid bilindustrien. På fem år investerte bilselskapene over 20 milliarder dollar i nye fabrikker som skulle sende biler tollfritt over grensen til USA.

Nå får de illsint motstand fra Trump, som har vært nådeløs mot bilindustriens nysatsinger i Mexico. Via Twitter har Trump gått i strupen på blant annet Toyota for å få dem til å plassere arbeidsplasser i USA istedet for Mexico.

Ford bestemte nylig å skrinlegge planer om en fabrikk til over ti milliarder i Mexico, og opprettet istedet arbeidsplasser i USA, til den nye presidentens store glede.

– Det var en kjempestor nedtur for meksikansk økonomi, sier Wood.

Siden NAFTA trådte i kraft har Mexico blitt en av verdens største produsenter av biler og bildeler. Det utgjør omtrent 750 000 jobber og har gjort landet til verdens fjerde største eksportør, ifølge The Financial Times.

Thank you to Ford for scrapping a new plant in Mexico and creating 700 new jobs in the U.S. This is just the beginning - much more to follow

Les mer om

  1. USA
  2. Mexico
  3. Donald Trump
  4. Handel