Rutekutt, permitteringer og kriseplaner. Se de historiske bildene fra en lammet luftfartsindustri.
Boeing 737-passasjerfly fra American Airlines står parkert på Tulsa internasjonale lufthavn i Tulsa, Oklahoma, USA 23. mars 2020. Foto: NICK OXFORD / X03416
Marianne Stensland
Koronapandemien har resultert i en flybransje i krise verden over.
Krisepakke på krisepakke
Det anslås at om lag 24,5 millioner mennesker som arbeider i flyreiserelaterte næringer vil miste jobben på grunn av koronavirusutbruddet. Tap av flypassasjerinntekter er estimert til 314 milliarder amerikanske dollar – tilsvarende 8800 milliarder norske kroner.
Luftfarten internasjonalt har så langt fått krisepakker på 875 milliarder kroner.
Den 22. mars var nedgangen i passasjertrafikk på europeiske flyplasser 88 prosent, sammenlignet med samme dag i 2019.
Ifølge NTB har ikke selskapet Boeing, som blant annet produserer fly, solgt et eneste passasjerfly i april.
Norske selskaper i hardt vær
I Norge er ikke selskapene SAS, Norwegian og Widerøe skånet for virkningene av pandemien.
Ruter er lagt ned og ansatte er permittert. SAS har nylig sikret lånegarantiene Sverige og Danmark har stilt, men venter fortsatt på Norge. Samtidig har Norwegian innfridd kravene til milliardpakken fra den norske stat, skriver E24.
Avinor, som drifter de fleste flyplassene i Norge, fikk i revidert nasjonalbudsjett tirsdag 5 milliarder kroner fordelt på tilskudd, avdragsfrihet på lån og at staten ikke tar utbytte.
Parkerte fly fra flyselskapet Swiss på flyplassen i Duebendorf, Sveits. Størstedelen av den sveitsiske flåten er ikke i bruk på grunn av koronapandemien. Foto: ENNIO LEANZA / KEYSTONEEn ansatt desinfiserer bagasjevogner i Frankfurt, Tyskland, 12. mai 2020. Foto: RALPH ORLOWSKI / X00960SAS-fly klargjort for langtidsparkering på Oslo lufthavn Gardermoen. 16. mars reduserte selskapet store deler av virksomheten inntil videre. Foto: Håkon Mosvold LarsenSikkerhetskontrollen på Oslo lufthavn var folketom da dette bildet ble tatt 16. april. Foto: Heiko JungeStrandede Norwegian-fly på Oslo lufthavn Gardermoen. I forrige uke godkjente aksjonærene i Norwegian en kriseplan som gir selskapet tilgang til 2,7 milliarder kroner i statlige lånegarantier. Foto: Hans O. Torgersen, Aftenposten PLuftfoto viser det colombianske flyselskapet Aviancas fly parkert ved El Dorado internasjonale lufthavn i Bogota, Colombia. Foto: LUISA GONZALEZ / X06728Sikkerhetsreglene er godt synlige på den internasjonale flyplassen i Frankfurt, Tyskland. Foto: RALPH ORLOWSKI / X00960Thai Airways-fly parkert på flyplassen Suvarnabhumi i Bangkok, Thailand, 4. april 2020. I begynnelsen av mai begynte landet å lempe på enkelte restriksjoner. Foto: ATHIT PERAWONGMETHA / X02943En sikkerhetsansatt med munnbind på Fiumicino flyplass i Roma. Så langt er det rapportert inn over 30.000 dødsfall i Italia som følge av covid-19. Foto: REMO CASILLI / X02874Det tyske flyselskapet Lufthansa forhandler med tyske myndigheter om en «stabiliseringspakke» på 9 milliarder euro. Foto: KAI PFAFFENBACH / X00446Lufthavnsjef Alejandro Ibrahim snakker i telefonen på flyplassen i Teruel, Spania. Mandag begynte landet den gradvise gjenåpningen av samfunnet. Foto: JUAN MEDINA / X01625Halefinner på parkerte British Airways-fly, Heathrow flyplass, London. Selskapet har meldt om store tap i første kvartal. Foto: TOBY MELVILLE / X90004Norges hovedflyplass Gardermoen, slik den knapt er sett før. Kun vestre rullebane er i bruk på grunn av nedgang i flytrafikken. Foto: Hans O. Torgersen, Aftenposten PPassasjerfly fra Korean Air på Incheon International Airport i Incheon, Sør-Korea. Foto: HEO RAN / X06978Terminalbygningen på Oslo lufthavn er omringet av parkerte fly. Foto: Hans O. Torgersen, Aftenposten POOLKjærlighet i koronaens tid. På Dubai internasjonale flyplass, De forente arabiske emirater. Foto: AHMED JADALLAH / X90013Parkerte AirAsia-fly parkerte ved Kuala Lumpur International Airport 2, i Sepang, Malaysia. Foto: Lim Huey Teng / X07021Aerolíneas Argentinas' passasjerfly parkert ved Jorge Newbery-flyplassen i Buenos Aires. 13. mars suspenderte argentinske helsemyndigheter alle flyvninger fra land i EU og Schengen, USA, Nord-Irland, Storbritannia, Iran, Sør-Korea, Kina og Japan. Foto: AGUSTIN MARCARIAN / X03747Fly fra Kenya Airways på Jomo Kenyatta internasjonale lufthavn i Nairobi, Kenya. 15. mars innførte kenyanske myndigheter innreiseforbud for reisende fra alle land med forekomst av covid-19. Foto: BAZ RATNER / X02483Ingen rift om trallene på den internasjonale flyplassen i Hongkong, Kina. Foto: TYRONE SIU / X02605Parkerte passasjerfly på Arturo Merino Benitez International Airport i Santiago, Chile. Landet har rapportert om 335 dødsfall som følge av koronaviruset. Foto: Pablo Sanhueza / X07082Austrian Airlines-fly parkert ved Wien internasjonale lufthavn i Østerrike. Mange av de første smittetilfellene i Norge kom herfra. Foto: LISI NIESNER / X02762American Airlines-fly lagret på Pittsburgh International Airport i USA. Selskapet rapporterte et svimlende tap på 2,24 milliarder dollar i første kvartal. Det er store verdier som står parkert på bakken: Ett Boeing 737-fly koster rundt 900 millioner kroner. Foto: Gene J. Puskar / APParkerte passasjerfly fra Lufthansa på den lukkede rullebanen nordvest for Frankfurt lufthavn i Tyskland. Foto: Uli Deck / dpaReisende i beskyttelsesdrakter på Wuhan Tianhe internasjonale lufthavn etter at tiltakene ble lempet på i Wuhan, hovedstaden i Hubei-provinsen i Kina der koronaviruset først ble oppdaget. Foto: ALY SONG / X01793Passasjer- og lastefly lagret på Southern California Logistics Airport i California. Foto: Mark J. Terrill / APIngen kø ved innsjekkingen på Daniel K. Inouye internasjonale lufthavn i Honolulu, Hawaii. Foto: Marco Garcia / X02899