Verden

Nå skal de testkjøre lyntog med toppfart på 400 km/t

(Bloomberg): Japan presser grensene for togreiser. Nå begynner testingen av det nye superraske shinkansen-toget som kan gå opp i 400 kilometer i timen.

Et av dagens lyntog forlater jernbanestasjonen i Tokyo. Kiyoshi Ota, Bloomberg

  • Reed Stevenson

Det nye toget er kalt Alfa-X, og det skal begynne å gå i rute i 2030. Jernbaneselskapet JR Higashi Nihon planlegger å kjøre dette toget i 360 kilometer i timen. Dette er ti km/t raskere enn Kinas Fuxing Hao, som går mellom Beijing og Shanghai, men har samme toppfart.

For å takle den enorme luftmotstanden når toget kjører inn i en tunnel, vil den fremste vognen i Alfa-X ha en lang spiss aerodynamisk front som måler 22 meter. Med bare en håndfull vinduer ser det ut som om det knapt nok er plass til passasjerer i den fremste vognen.

Jernbaneselskapet JR Higashi Nihon viste nylig frem sitt nyeste lyntog. Japan News-Yomiuri

Skal testes i tre år

Togsettet er malt sølv metallic med grønne striper og har ti vogner. Fredag begynner testturene. I tre år skal det kjøres mellom byene Aomori og Sendai nattetid.

Japans lyntog hadde sin debut i 1964 da Tokyo også arrangerte OL. De er blitt et symbol på landets effektivitet og pålitelighet.

Utfordringen med lufttrykket når høyhastighetstogene kjører i tunneler kan høres i videoen under, i form av et kraftig smell etter fem sekunder:

Alternativ til fly

De såkalte shinkansen-togene er sjelden forsinket. De har avgang fra stasjonen i Tokyo med få minutters mellomrom med byer som Kyoto, Osaka og andre byer som mål og er et alternativ til luftfart.

Alfa-X er en viktig del av en plan til å tilby raskere reiser til Sapporo, den største byen på den nordlige øya Hokkaido.

– Utviklingen av neste generasjon av shinkansen-tog er basert på konsepter og overlegen ytelse, høy komfort og innovativt vedlikehold, heter det i en uttalelse fra jernbaneselskapet JR Higashi Nihon.

Enda raskere tog kommer

For øyeblikket er Alfa-X verdens raskeste tog, men det kan fort ha mistet denne tittelen innen det blir satt i trafikk. En ny magnetisk toglinje er under bygging mellom Tokyo og Nagoya.

Denne linjen går for det meste i tunneler og det magnetiske svevetoget skal gå med en toppfart på 505 kilometer i timen. Dermed blir reisetiden mellom byene redusert fra 110 minutter til 40 minutter.

Her sitter lokføreren i det nye lyntoget Alfa-X. Japan News-Yomiuri

Fem fakta om Alfa-X

  1. I tillegg til vanlige bremser vil toget ha luftbremser på taket og magnetiske bremseskiver nær skinnene.
  2. Togene vil ha både vanlige fjærer og luftfjæring for å holde vognene stabile og gjøre reisen komfortabel.
  3. Alfa-X står for Advanced Labs for Frontline Activity in rail experimentation.
  4. De nye togene er basert på selskapers såkalte E5-plattform, som allerede trafikkerer viktige strekninger i Japan.
  5. Selskapet vil overføre data mellom toget, kontrollsenteret, verkstedene og staben for å overvåke ytelsen til enhver tid.
  • Få med deg det som skjer i verden. Følg Aftenposten Verden på Facebook og Twitter.
  1. Les også

    Hun etterlyste flere sovevogner på Vy-togene. Svaret hun fikk, tok av i sosiale medier.

  2. Les også

    Manglende søvn får så være, langt viktigere er manglende vy | Kristin Undheim og Adina Broady Aasebø

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Les mer om

  1. Tog
  2. Tokyo
  3. Japan

Relevante artikler

  1. REISE

    Yokohama tilbyr en genuin opplevelse av Japan. Og pengene varer lenge.

  2. OSLOBY

    Disse boksene styrer T-banen. Slik har det vært i 53 år.

  3. REISE

    Slik gikk det da jeg skulle bestille togbilletter fra Oslo til Berlin

  4. OSLOBY

    Her er Oslos hemmelige T-banetunnel

  5. BIL

    Synes du det er skummelt å kjøre i byen? Disse grepene kan du ta for å overkomme frykten.

  6. BIL

    Disse biltrendene tror ekspertene vil prege det neste tiåret