Nå skal de testkjøre lyntog med toppfart på 400 km/t
(Bloomberg): Japan presser grensene for togreiser. Nå begynner testingen av det nye superraske shinkansen-toget som kan gå opp i 400 kilometer i timen.
Det nye toget er kalt Alfa-X, og det skal begynne å gå i rute i 2030. Jernbaneselskapet JR Higashi Nihon planlegger å kjøre dette toget i 360 kilometer i timen. Dette er ti km/t raskere enn Kinas Fuxing Hao, som går mellom Beijing og Shanghai, men har samme toppfart.
For å takle den enorme luftmotstanden når toget kjører inn i en tunnel, vil den fremste vognen i Alfa-X ha en lang spiss aerodynamisk front som måler 22 meter. Med bare en håndfull vinduer ser det ut som om det knapt nok er plass til passasjerer i den fremste vognen.
Skal testes i tre år
Togsettet er malt sølv metallic med grønne striper og har ti vogner. Fredag begynner testturene. I tre år skal det kjøres mellom byene Aomori og Sendai nattetid.
Japans lyntog hadde sin debut i 1964 da Tokyo også arrangerte OL. De er blitt et symbol på landets effektivitet og pålitelighet.
Utfordringen med lufttrykket når høyhastighetstogene kjører i tunneler kan høres i videoen under, i form av et kraftig smell etter fem sekunder:
Alternativ til fly
De såkalte shinkansen-togene er sjelden forsinket. De har avgang fra stasjonen i Tokyo med få minutters mellomrom med byer som Kyoto, Osaka og andre byer som mål og er et alternativ til luftfart.
Alfa-X er en viktig del av en plan til å tilby raskere reiser til Sapporo, den største byen på den nordlige øya Hokkaido.
– Utviklingen av neste generasjon av shinkansen-tog er basert på konsepter og overlegen ytelse, høy komfort og innovativt vedlikehold, heter det i en uttalelse fra jernbaneselskapet JR Higashi Nihon.
Enda raskere tog kommer
For øyeblikket er Alfa-X verdens raskeste tog, men det kan fort ha mistet denne tittelen innen det blir satt i trafikk. En ny magnetisk toglinje er under bygging mellom Tokyo og Nagoya.
Denne linjen går for det meste i tunneler og det magnetiske svevetoget skal gå med en toppfart på 505 kilometer i timen. Dermed blir reisetiden mellom byene redusert fra 110 minutter til 40 minutter.
Fem fakta om Alfa-X
- I tillegg til vanlige bremser vil toget ha luftbremser på taket og magnetiske bremseskiver nær skinnene.
- Togene vil ha både vanlige fjærer og luftfjæring for å holde vognene stabile og gjøre reisen komfortabel.
- Alfa-X står for Advanced Labs for Frontline Activity in rail experimentation.
- De nye togene er basert på selskapers såkalte E5-plattform, som allerede trafikkerer viktige strekninger i Japan.
- Selskapet vil overføre data mellom toget, kontrollsenteret, verkstedene og staben for å overvåke ytelsen til enhver tid.
- Få med deg det som skjer i verden. Følg Aftenposten Verden på Facebook og Twitter.