Verden

Etiopia: Flydata viser likhetstrekk mellom 737 Max 8-styrtene

Boeings egen sikkerhetsanalyse av det nye kontrollsystemet på flyene inneholder alvorlige feil, skriver avisen Seattle Times.

Bildet viser stedet i Etiopia der Ethiopian Airlines Boeing 737 Max 8-maskinen styret forrige søndag. Foto: AP/NTB scanpix

  • NTB
  • Pål Vegard Hagesæther
    Journalist

Innholdet i ferdskriveren etter styrten er i god behold. De viser at det er klare likhetstrekk i ulykkesforløpet til de to flyene fra Ethiopian Airlines og Lion Air, opplyser den etiopiske transportministeren Dagmawit Moges.

– Klare likheter er registrert mellom styrten til Ethiopian Airlines Flight 302 og Indonesian Lion Air Flight 61. Dette skal undersøkes i den videre etterforskningen, sier den etiopiske transportministeren Dagmawit Moges.

  • Les: Under et møte med Boeing-ledelsen i høst raste pilotene over manglende informasjon

Det er den franske flyhavarikommisjonen (BEA) som har fått ansvaret for den videre etterforskningen etter flystyrten i Etiopia forrige søndag.

Boeing-fly tatt ut av drift

De svaret boksene, som i virkeligheten er oransje og inneholder flyets ferdskriver og taleregistrator, kom frem til Paris torsdag. Arbeidet var i gang fredag, men det er usikkerhet om hvor mye informasjon det vil være mulig å hente ut. Et bilde som BEA har offentliggjort av den ene boksen, viser at den har store skader.

Alle fly av denne typen er inntil videre tatt ut av drift verden over etter flyulykken i Etiopia søndag der 157 mennesker omkom. Også i oktober i fjor styrtet et fly av denne typen i Indonesia og 189 mennesker omkom.

Begge ulykkesflyene var relativt nye og hadde bare vært i drift noen få måneder.

Det er ventet en foreløpig rapport etter styrten forrige søndag av Ethiopian Air-maskinen om 30 dager.

Anonyme kilder: Flere feil i Boeings egen sikkerhetsanalyse

Boeings egen sikkerhetsanalyse av det nye kontrollsystemet på flyene skal ha inneholdt flere alvorlige feil, skriver avisen Seattle Times, og siterer anonyme kilder i U.S. Federal Aviation Administration (FAA).

  • Analysen skal ha undervurdert kraften i det nye MCAS-systemet (Maneuvering Characteristics Augmentation System) og i hvor stor grad dette kunne bevege flyets høyderor.
  • Den skal ikke ha tatt høyde for hvordan systemet kunne slå inn på nytt hver gang en pilot nullstilte det, og dermed gjentatte ganger dytte flyets nese nedover.
  • Den skal ikke ha vurdert en svikt i systemet som katastrofalt. Det gjorde systemet mer sårbart for svikt i en av de to sensorene som styrte det.

I tillegg sier avisens kilder at det amerikanske luftfartstilsynet FAA ikke undersøkte det nye systemet grundig nok, men overlot mye av sikkerhetsvurderingene til Boeing selv. En av årsakene til dette skal være Boeings tidspress for å få godkjent det nye flyet i konkurransen mot Airbus.

Tilsynet har ikke villet kommentere opplysningene, men har tidligere uttalt at godkjenningsprosessen var i henhold til regelverket.

En talsmann for Boeing-selskapet sier til avisen at 737 Max-flyene var godkjent av tilsynet på samme måte som alle tidligere flymodeller, og hadde vært gjennom de samme godkjenningsprosessene.

Les mer om

  1. Boeing 737
  2. Flyulykker
  3. Etiopia

Relevante artikler

  1. VERDEN

    Data fra styrtet 737 MAX 8-fly i Etiopia er hentet ut

  2. VERDEN

    Boeing-fly var nær ved å styrte dagen før dødsulykken i Indonesia

  3. VERDEN

    WSJ: USA gransker Boeing-tillatelse

  4. VERDEN

    Ulykkesflyets svarte bokser sendt til analyse

  5. VERDEN

    Flere likheter mellom flystyrtene i Etiopia og Indonesia

  6. VERDEN

    Etiopisk minister: Boeing-pilotene fulgte riktig prosedyre