Verden

Mindre piratvirksomhet, men trusselen er ikke er borte

Kampen mot piratvirksomhet utenfor Somalia har vært en formidabel suksess. Ingen skip ble kapret i fjor. Antallet gisler er blitt redusert fra 700 til 50 siden 2011.

Det Oman-registrerte fiskefartøyet "Naham 3" er nå det eneste skipet som somaliske pirater har kontroll over. Mannskapet på 28 holdes også som gisler. Her er skipet fotografert ved kysten av Somalia. Foto: EU naval force

  • Tor Arne Andreassen
    Tor Arne Andreassen
    Journalist

Den kostbare, men suksessrike, militære aksjonen mot piratvirksomhet utenfor Afrikas horn har egentlig bare mandat til å vare ut 2014, men Operasjon Atalanta vil trolig fortsette frem til 2016. Det opplyser tjenestemenn som uttaler seg anonymt til nyhetsnettstedet EurActiv.com. Også Norge har sendt marinefartøy, deriblant fregatter og marinejegere.

— EU har ikke tatt noen beslutning om å forlenge operasjonen, men det kan godt hende at den blir det, sier orlogskaptein Jacqueline Sherriff, som er talskvinne for EU NAVFOR Somalia, til Aftenposten.

— Piratvirksomheten har gått kraftig ned, fra 176 angrep og 25 kapringer i 2011 til 7 angrep og null kapringer i 2013, men etterretningsopplysninger tyder på at trusselen ikke er borte. Piratene følger med på hva vi gjør og dersom vi letter på presset, så vil de gjenoppta virksomheten.

Store inntekter

Ifølge EU NAVFOR har somaliske pirater klart å tjene 135 millioner dollar, 825 millioner kroner, på piratvirksomheten siden 2008. Det er inntekter piratene ikke gjerne lever uten.

Marinestyrken som ledes av EU har bidratt til å få antallet kapringer i farvannet utenfor Somalia ned i null. Foto: EU naval force

Marinestyrkene som består av blant annet fem krigsskip, fem overvåkingsfly og cirka 1150 personer, eskorterer dessuten hjelpesendinger som går inn til Somalia, og gjør det mulig for EU å jobbe langs kysten og hjelpe somalierne med å gjenoppbygge landet på andre måter.Kombinert med at mange kommersielle fartøyer har fått væpnede vakter og sikkerhetstiltak som gjør det vanskeligere for piratene å borde skipene, har den EU-ledede marinestyrken nærmest utradert piratondet i farvannet utenfor Somalia siden oppstarten i desember 2008.

Angrep piratbase på land

Ifølge Sherriff skyldes det en kontinuerlig overvåking av farvannet med skip og fly, et etterretningssamarbeid med NATO, kontakter i Somalia som fôrer dem med etterretningsopplysninger, og ikke minst at piratene ikke lenger kan bruke strendene i Somalia som et fristed. Det opphørte da EU endret styrkens mandat og den kunne ødelegge utstyr piratene hadde samlet ved kysten i en operasjon som ble gjennomført den 15, mai 2012.

Fem hurtiggående piratbåter ble skutt i stykker av helikoptre som ble sendt ut fra to krigsskip.

— Den aksjonen sendte et kraftig signal til piratene om at de ikke lenger har strendene i Somalia som et fristed, sier Sherriff.

— Nå må de forberede seg lenger unna kysten, og det har selvfølgelig gjort det vanskeligere for dem.

Mange pirater er også blitt dømt til mange år i fengsel i Somalias tøffe fengsler.

Ett skip i piratenes vold

Ifølge nettsidene til EU NAVFOR har det ikke vært en vellykket kapring av et skip utenfor kysten av Somalia siden den greske oljetankeren MV "Smyrni" ble kapret den 10. mai 2012. Skipet og mannskapet slapp fri etter 11 måneder, og etter at en løsesum på 90 millioner kroner var blitt betalt, ifølge The Guardian.

Piratene har nå bare ett eneste kommersielt fartøy i sin varetekt, det Oman-registrerte fiskefartøyet "Naham 3". Det ble kapret langt ute i Det indiske hav den 26. mars 2012. Skipet ligger nå ved stranden ved Galmudug i Somalia. Helikoptre som har fløyet over har sett væpnede menn som har pekt mot dem med våpnene sine på dekk. De har ikke sett noe til mannskapet på 28 mann fra Kina, Vietnam, Kambodsja, Filippinene, Indonesia og Taiwan.

I tillegg kommer et ukjent antall uregistrerte og ubekreftede lokale seilbåter (dhower) og mindre fartøyer, som Navfor tror er blitt kapret.

50 gisler igjen

Antallet gisler har falt fra 700 i 2011 til et antatt antall på cirka 50 i dag. Talsmenn for EU sier de vil ha antallet gisler ned i null.

Etter at et skip er blitt kapret velger Navfor ikke å angripe skipet, med mindre mannskapet har søkt tilflukt i et sikkert rom. Da starter i stedet den langvarige forhandlingsprosessen mellom representanter for kaprerne og representanter for rederiet.

— Kampen mot piratvirksomhet er ikke over, sier Catherine Ashton, EUs utenrikspolitiske leder, i en uttalelse.

— Det er viktig at det internasjonale samfunnet fortsetter å arbeide sammen for å fjerne piratvirksomhet og å sikre den fremgangen vi har hatt.

Antallet piratangrep globalt nådde sitt laveste nivå på seks år i fjor, ifølge International Maritime Bureau. 12 skip ble kapret, 202 ble bordet, 304 ble tatt som gisler på sjøen mens 36 gisler ble tatt med inn på land. Flest angrep skjedde utenfor Indonesia og Nigeria.

tor.arne.andreassen@aftenposten.no

Les også

  1. Bomber mot hotell i Mogadishu

  2. Ny statsminister godkjent i Somalia