Trump vil avbestille nytt «Air Force One»
Donald Trump mener det blir for dyrt å bygge nytt presidentfly og vil kansellere ordren hos flyprodusenten Boeing.
«Boeing bygger et splitter nytt 747 Air Force One for fremtidige presidenter. Men kostnadene er ute av kontroll, over 4 milliarder dollar. Kanseller ordren!» skriver den påtroppende presidenten på Twitter tirsdag.
Boeing fikk i fjor oppdraget med å bygge om to 747-8-maskiner, den siste utgaven av selskapets legendariske «Jumbo Jet», til det som skal være en kombinasjon av et luksuriøst privatfly og en avansert kommandosentral. Da hadde flyene allerede stått på handlelisten i flere år.
Boeing selv presiserer at det foreløpig bare er under kontrakt for 170 millioner dollar for å utrede prosjektet. Selskapet har ikke begynt å lage flyene.
De nye flyene skal etter planen være i luften innen 2024. Da Boeing fikk kontrakten, var prosjektet beregnet til å koste rundt 3 milliarder dollar, tilsvarende 25 milliarder kroner, skriver NTB.
Prestisjesymbol
De legendariske hvite og lyseblå presidentflyene, med «United States of America» skrevet på flykroppen og med det amerikanske flagget på halen, er et mektig symbol på USAs makt og prestisje.
Selv om Trump skrev at flyene bør avbestilles, betyr ikke det nødvendigvis at det er kroken på døra for flykjøpet.
– Flyet er fullstendig ute av kontroll. Det blir over fire milliarder for Air Force One-programmet, og jeg mener det er latterlig. Vi vil at Boeing skal tjene mye penger, men ikke så mye penger, sa Trump til pressen tirsdag morgen, skriver Washington Post.
Gamle maskiner
«Air Force One» er ikke ett spesifikt fly, men derimot kallesignalet som blir brukt når USAs president er om bord på et fly fra det amerikanske luftforsvaret.
- Er du nysgjerrig på hvordan dagens «Air Force One» ser ut? I denne saken kan du lese om Obamas flyvende hvite hus.
I dag er det i hovedsak to ombygde 747–200-maskiner, som har typebetegnelsen VC-25, som flyr president Barack Obama. Men mange presidenter har også brukt mindre fly når det passer bedre.
De nåværende flyene ble i sin tid bestilt av president Ronald Reagan og tatt i bruke i 1990 under president George Bush Sr.
Maskinene begynner nå å dra på årene, og luftforsvaret ønsket derfor å erstatte dem med moderne og mer effektive fly.
En kilde i luftforsvaret sier til Washington Post at teknologien om bord snart er utdatert og at det vil bli stadig vanskeligere å vedlikeholde de aldrende maskinene. Enhver forsinkelse i bestillingen kan føre til store problemer, sier tjenestemannen.
- Donald Trump redder 1000 arbeidsplasser på nabofabrikken. Nå håper Tim Mathis (51) at også han skal slippe å miste jobben
«Trump Force One»
Trump har som kjent sitt eget fly, et lukseriøst privatfly av typen Boeing 757. Om han ser for seg å bruke det eller de eksisterende 747-maskinene, sier ikke tweeten hans tirsdag noe om.
Mens Trumps fly er et ombygd passasjerfly, er luftforsvarets maskiner proppfulle av avanserte kommunikasjons- og forsvarssystemer.
Livvaktstjenesten Secret Service og sikkerhetsekspertene i Luftforsvaret vil nok insistere på at Trump setter igjen privatflyet i New York når han flytter til Washington og Det hvite hus neste år.
Bekymret i Seattle
– Dette flyet må kunne gjøre ting ingen andre fly i verden kan gjøre. Det må kanskje holde seg i luften i flere dager under et atomangrep og samtidig være i kontakt med USAs militære, sier forsvarsanalytikeren Loren Thompson til Seattle Times. Hun tror det kan dreie seg om et forhandlingsutspill fra Trump for å få ned prisen på flyene, som uansett ikke ville blitt satt i tjeneste før tidligst i hans andre presidentperiode.
I delstaten Washington, der 747-flyene lages, blir nyheten tatt imot med bekymring. Om Trump faktisk avbestiller flyene, kan det skape problemer for 747-fabrikken i Everett utenfor Seattle. Det kan bidra til at produksjonen av den ikoniske flytypen går mot slutten, skriver avisen.
Boeing har hatt store problemer med å få flyselskaper til å bestille den nye utgaven av jumbojetten. De siste årene har det sivile flymarkedet foretrukket mindre maskiner også til langdistanseruter.
- I en spartansk møblert leilighet i California sitter to tidligere kelnere. De tjener store penger på hatjournalistikk og falske nyheter.
- Aftenpostens kommentator Joacim Lund: «Tung distribusjon av pølsevev kan åpenbart ha vippet noen av over fra den ene siden til den andre».