Verden

I årevis har Beijing vært plaget av forurensende smog. Nå ser det endelig lysere ut i Kinas hovedstad.

Luftforurensingen i Beijing har til tider vært så omfattende at det har vært vanskelig å se nabobygningen. Men det siste året er luften blitt gradvis renere.

Færre fabrikker, grønnere biler og gunstige værforhold sørget for at 2017 ble det reneste året i Beijing på lenge.

  • Kristoffer Rønneberg
    Kristoffer Rønneberg
    Journalist

– Det er godt å se en solrik, blå himmel i Beijing!

Tidligere klima- og bistandsminister Erik Solheim, som nå er FNs klimasjef, ble oppglødd da han besøkte Kinas hovedstad for en måned siden. På sin offisielle Twitter-konto la han ut et bilde fra flyplassen. Bildet illustrerte poenget – en blå himmel uten tegn til smog.

Beijing har lenge vært beryktet for sin forferdelige luftkvalitet. Til tider har det vært så ille at det har vært tilnærmet umulig å se nabobygningene.

Men nå går hovedstaden mot lysere tider. I 2017 falt luftforurensingen med 20,5 prosent sammenlignet med året før, ifølge en offisiell rapport som ble gjengitt av det statlige nyhetsbyrået Xinhua onsdag.

– Vi har gjort fremskritt samtidig som vi har vokst, men det er fortsatt langt igjen, sier Liu Baoxian ved det lokale miljødepartementet til nyhetsbyrået.

Konsentrasjonen av små, forurensende partikler, kjent under betegnelsen PM2.5, har nå falt med hele 35,6 prosent til et årlig nivå på 58 mikrogram pr. kubikkmeter, ifølge lokale myndigheter, melder nyhetsbyrået Reuters.

Dette nivået er likevel nesten seks ganger så høyt som det nivået Verdens helseorganisasjon anbefaler som maksimum.

  • For to år siden så situasjonen mørkere ut i Kinas hovedstad. Les reportasjen: Beijing kveles av giftig luftforurensing.

Færre fabrikker, bedre vindforhold

Årsakene til bedringen er i hovedsak en rekke strenge tiltak som ble beordret i 2013, og som er gjennomført de siste årene.

Så stor er forskjellen: Den ikoniske TV-bygningen er knapt synlig på en dårlig dag i Beijing.

Blant annet er mer enn 2000 forurensende fabrikker lagt ned og minst to millioner biler byttet ut med mindre forurensende varianter. I byens boliger er kullfyring erstattet med gass.

Dermed klarte myndighetene å nå målet som ble satt i 2013, om å komme seg under et PM2.5-nivå på 60 innen 2017.

Men det var på hengende håret. Unormalt gunstige vindforhold og tørr luft i årets siste måneder bidro nemlig i stor grad til et stort antall «gode» dager, ifølge lokale myndigheter.

Og utenfor hovedstaden går utviklingen tregere. Allerede i oktober varslet partiavisen Global Times at luftkvaliteten i Nord-Kina generelt ikke lå an til å nå målet om en reduksjon på 25 prosent i PM2.5-nivået.

I stedet økte nivået med rundt 5 prosent i 28 store byer i regionen sammenlignet med året før, ifølge avisen.

Inderne ser med misunnelse på Kina

Likevel legges den positive utviklingen merke til både i og utenfor Kina. I nabolandet India ser mange nå til Midtens rike for inspirasjon til å gjøre noe med den kvelende luftforurensingen.

Delhi er en av verdens mest forurensede byer. I november i fjor knuste luftforurensingen skalaen som måler konsentrasjonen av småpartikler i luften.

I Delhi, for eksempel, steg nylig PM2.5-nivået helt opp til 999 i deler av byen – så langt skalaen rekker. Den reelle forurensingen var dermed trolig enda høyere.

10 av verdens 18 mest forurensede byer ligger nå i India, ifølge Verdens helseorganisasjon.

– Beijing har håndtert dette problemet mye bedre enn oss. Men samtidig er det lettere å kontrollere ting i et autoritært regime enn i et demokrati, spesielt et demokrati som India, der 50 prosent av befolkningen er dårlig opplyst om problemet, sier TK Joshi, som leder det Delhi-baserte Centre for Occupational and Environmental Health in Delhi, til avisen Financial Times.

Les mer om

  1. Kina
  2. Forurensing
  3. Delhi
  4. Beijing