Verden

Pilotene måtte håndtere 54 alarmer

et bilde viser flyet etter nødlandingen i Singaopore tidligere denne måneden. Foto: AFP

Flyverne hylles etter at de klarte å lande Airbus A380-maskinen i Singapore.

  • Jon Dagsland Holgersen

Les også:

Et fly av typen Airbus A380, verdens største passasjerfly, måtte nødlande i Singapore tidligere denne måneden etter en eksplosjon i den ene motoren. Deler av motoren falt av som følge av hendelsen, og ble funnet på øyen Batam i Indonesia.

Undersøkelser av flyets Rolls-Royce-motorer avdekket oljelekkasje, men det er foreløpig usikkert nøyaktig hva som skjedde.

Visepresidenten i Australias pilotorganisasjon, Richard Woodward, har snakket med alle de fem pilotene som var om bord da dramatikken pågikk.

Jeg tror ikke noe mannskap i verden ville vært ha vært trent til å håndtere den mengden problemer dette mannskapet måtte.
Richard Woodward, Visepresident i Australias pilotorganisasjon.

— Enestående mange feil

Woodward er også kaptein på A380-flyene, og han sier til nyhetsbyrået Associated Press at kapteinene måtte håndtere 54 alarmer i luften i løpet av det to timer lange dramaet.

- Mengden av feil er enestående. Sjansen for at så mye skal gå galt samtidig er trolig én til én million, sier han.

Dramaet startet da pilotene så at en av motorene, på størrelse med en buss, hadde gått i oppløsning på venstre side av flyet. Splinter fra motoren smalt inn i vingen, kabler ble kuttet, og da begynte også alarmene å gå i cockpiten.

De to drivstofftankene på vingen ble ødelagt, og da drivstoffet begynte å lekke ut skapte det en stadig økende ubalanse mellom den venstre og høyre siden av flyet, opplyser Woodward.

De elektriske problemene hindret samtidig pilotene i å pumpe drivstoff fra tankene bak i flyet. Et fly som blir baktungt er ifølge sikkerhetseksperter noe av det farligste som kan skje. Dersom flyet hadde kommet for mye i ubalanse ville man mistet høyde og styrtet.

I løpet av kort tid gikk det hele 54 alarmer, som varslet om systemfeil og nært forestående feil.

Bremsene holdt 900 grader

- Jeg tror ikke noe mannskap i verden ville vært ha vært trent til å håndtere den mengden problemer dette mannskapet måtte, sier Woodward.

Heldigvis var det fem erfarne piloter om bord, inkludert tre kapteiner. De fordelte oppgavene underveis. Én fokuserte på å styre flyet mens de andre prøvde håndterte stadig nye alarmer og samtidig informere passasjerene om situasjonen, opplyser Woodward.

Da flyet gikk inn for landing i Singapore var problemene fortsatt ikke over. Blant annet fungerte ikke vingeklaffene, som skal hjelpe til med å bremse flyet.

Temperaturen i bremsene nådde over 900 grader celsius, noe som førte til at flere av dekkene punkterte. De erfarne pilotene sørget imidlertid for at flyet ikke stanset før det nådde enden av rullebanen. Der sto brannbilene klare, og kunne umiddelbart skumlegge bremsene og flyets understell.

Les også

  1. Oljelekkasje i tre av gigantflyene

  2. Qantas setter gigantflyene på bakken

  3. Flymotor begynte å brenne