Kjent eksperiment avslørt som skuespill. Nå må lærebøkene skrives om

Stanford Prison Experiment fra 1971 viste at alle mennesker kan bli onde – eller gjorde det egentlig det?

Stanford Prison Experiment måtte avbrytes etter seks dager i 1971. Da var «vokterne» blitt grusomme og «fangene» brøt sammen. Foto: Illustrasjonsbilde: Shutterstock/NTB scanpix

Nina Kristiansen
    Ansvarlig redaktør, forskning.no

I Uviten skriver Nina Kristiansen, Atle Fretheim, Marit Simonsen og Simen Gaure hver uke om det de mener er dårlig forskning, flau formidling, kunnskapsløse politiske forslag og ren fusk.

Kan vi alle bli onde? Er noen mennesker onde, mens andre ikke? Det er store spørsmål som filosofer, psykologer og andre funderer og forsker på. Nå har et kjent vitenskapelig bevis på menneskets iboende ondskap blitt avslørt som skuespill.

Nina Kristiansen er redaktør i forskning.no og Uviten-spaltist i Aftenposten. Foto: Forskning.no

Mange har hørt om Stanford Prison Experiment. 20 mannlige studenter ble rekruttert til et forskningsprosjekt på Stanford University i 1971. Halvparten fikk rolle som fangevoktere, resten ble fanger i celler som var satt opp i en av universitetets kjellere.

Eksperimentet måtte avbrytes etter seks dager. Da var «vokterne» blitt grusomme og «fangene» brøt sammen.

Brukt i undervisning

Stanford-eksperimentet ble berømt. Det er omtalt i de fleste lærebøker og blir brukt i psykologiundervisningen, det er blitt til film og TV. Forskeren bak studien, Philip Zimbardo, ble selve eksperten på å forklare menneskers grusomme handlinger.

Forskeren bak Stanford Prison Experiment, Philip Zimbardo. Foto: Paul Sakuma, AP/NTB scanpix

For eksperimentet beviste, ifølge Zimbardo, at hvem som helst av oss kan bli onde. Ondskapen ligger begravd i menneskepsyken og vekkes under de rette omstendighetene. Vanlige mennesker kan i løpet av kort tid bli torturister og bøller.

Studien ble riktignok kritisert da den kom ut: at det var uforsvarlig å stenge forsøkspersoner inne, og at tvang påvirker resultatene. Men kritikken stoppet ikke eksperimentets innflytelse.