Du vandrer på stjernestøv

Nå kan du finne det i takrennen din!

Mikrometeoritter for første gang fotografert i farger. I løpet av sommeren er det funnet mer enn 500 slike i Norge, og utseendet forbløffer forskerne - de likner ikke på noe annet.
  • Seniorforsker
  • Amatørgeol
  • Jon Larsen

Aftenposten publiserer her, sammen med det norske, populærvitenskapelige tidsskriftet Naturen, unike nærbilder av mikrometeoritter – stjernestøv, som dag og natt drysser ned over kloden vår.

Forskere har lenge visst at det ikke bare er store meteoritter som faller ned fra verdensrommet, men også betydelige mengder kosmisk støv – anslagsvis 100 tonn i døgnet. Dette er mikroskopiske steinpartikler, i underkant av en halv millimeter store, litt mindre enn punktumet etter denne setningen. Man har funnet slike mikrometeoritter både i dyphavssedimenter og nede i isen på Sydpolen. Men i prinsippet burde de jo finnes overalt.

Gryta med gull? En stor nikkelkjerne fyller mesteparten av denne mikrometeoritten av gjennomskinnelige, olivengrønne mineraler. Den ble funnet på Elverum.

Problemet er at industri og samferdsel sprer så mye liknende støv i atmosfæren at man i bebodde områder ikke har klart å skille det utenomjordiske stjernestøvet fra det vi lager selv.

Gjennombrudd

Det norske Stardust-prosjektet har gjennom flere år kartlagt form og fysiske egenskaper ved partikler av forskjellig opprinnelse, såkalte sferuler, som man finner både i veistøv, i slam på havbunnen, i takrenner og overalt ellers.

Flere tusen prøver er undersøkt, og i februar i år kom gjennombruddet.

Jon Larsen
Markus Lindholm.

Ved hjelp av høyoppløste bilder og elektronmikroskopi er mikrometeorittenes form og typiske habitus karakterisert og systematisert, slik at de nå også ut fra overflatestrukturen kan skjelnes fra annet støv. Det gjør at man har begynt å finne mikrometeoritter også i bebodde områder — og Norge er i front i denne forskningen.

Ytterste i solsystemet

Mikrometeoritter er mineralpartikler fra verdensrommet, men de skiller seg både strukturelt og kjemisk fra vanlige meteoritter. Det siste er egentlig biter av asteroider og planeter som gikk i oppløsning allerede i vårt solsystems barndom, og som nå danner en belteformet sky i rommet mellom Mars og Jupiter.