Trio får nobelprisen i medisin for forskning på vår indre klokke

Årets nobelpris i medisin går til tre amerikanere som har oppdaget hvordan cellenes indre klokke fungerer.

Nobelprisen i medisin ble offentliggjort i Stockholm mandag. Fra venstre Jeffrey Hall, Michael Rosbash og Michael Young
  • NTB

Jeffrey Hall, Michael Rosbash og Michael Young er tildelt nobelprisen for sine oppdagelser av molekylære mekanismer som styrer cirkadiske rytmer, het det i kunngjøringen i Stockholm mandag.
Rosbash sier han er helt overveldet etter at han grytidlig mandag morgen fikk beskjed om at han er blant årets nobelprisvinnere.

– Jeg er fortsatt sjokkert. Jeg sitter her i pyjamasen sammen med kona mi. Tanken har ikke streifet meg, sier Rosbach på telefon til det svenske nyhetsbyrået TT.

– Jeg føler meg beæret og overveldet, men jeg savner ord, føyer han til.

Michael W. Young
Michael Rosbash

Isolerte et gen

De tre forskerne får prisen fordi de har greid å isolere et gen som kontrollerer den normale biologiske rytmen. De har ifølge nobelkomiteen ved Karolinska institutet tittet på innsiden av vår biologiske klokke og klargjort dens indre funksjon.

Dermed har de kunnet forklare hvordan mennesker, planter og dyr tilpasser seg slik at de er godt forberedt på døgnets ulike faser.

Viktig for helsen

Cirkadiske rytmer sørger for å tilpasse et menneskets fysiologi til ulike faser i døgnet, og de påvirker søvn, adferd, hormonnivåer, kroppstemperatur og stoffskiftet.

De tre har også kunnet påvise sammenhenger som tyder på at en velfungerende døgnrytme er viktig for vår helse.

Prismottagerne arbeider ved tre ulike universiteter: Rosbash ved Brandeis University i Massachusetts, Young ved Rockefeller University i New York og Hall ved University of Maine. Nobelprisen er på 9 millioner svenske kroner, som de tre deler.

(©NTB)