Viten

La tørsten bestemme

Hva er bakgrunnen til den utbredte feiloppfatningen at å drikke vann i store mengder er sunt?

Vann er den suverent beste tørstedrikk. Det er bra å bytte ut saft, brus og juice med vann, men i en normal hverdag trenger vi ikke å drikke når vi ikke føler oss tørste, skriver Marianne Skreden.
  • Marianne Skreden
Viten er Aftenpostens satsing på forskning og vitenskap, der forskere og fagfolk fra hele landet bidrar med artikler.

Les også første artikkel i ernæringsserien:

Les også

«Spis mat, ikke for mye, mest planter»

I en uhøytidelig spørreundersøkelse blant mine venner og bekjente kommer det frem at de fleste tror at de skal drikke mellom to og tre liter vann i døgnet.

Dette er feil.

En frisk person med normal aktivitet i normale omgivelser skal drikke når han eller hun er tørst. Det er mer enn bra nok. Kroppen vår er svært viselig innrettet; om vi står i fare for å komme i væskeunderskudd, sender hjernen signaler til nyrene om å skille ut mindre væske, noe som gjør at urinen blir mer konsentrert. I tillegg gir kroppen oss signaler i form av tørste lenge før vi blir uttørret.

Udokumentert

Hva er bakgrunnen til denne utbredte feiloppfatningen at å drikke vann i store mengder er sunt? Diverse nettsider og blogger gir oss mange grunner til hvorfor vi skal drikke mye vann: Vann skal motvirke hodepine og slapphet. Vann skal rense kroppen for avfallsstoffer og gjøre at huden blir spenstig og mindre rynkete. Vann skal dessuten dempe appetitten og hjelpe oss å bli kvitt fettdepotene.

Marianne Skreden.

Alt dette er udokumenterte påstander.Faktisk kan for mye væske gi oss hodepine og slapphet, og ingen forskning har vist at det å drikke vann gjør at vi ser yngre ut. Om vi derimot bytter ut energiholdig drikke med vann, kan det føre til lavere kaloriinntak og dermed vektreduksjon.

Kroppen vår kvitter seg med avfallsstoffer på mange vis, blant annet gjennom nyrene. Utskillelsen av avfallsstoffer er imidlertid ikke mer effektiv hos en person som drikker tre liter i døgnet enn hos en person som drikker væske når han eller hun er tørst.

Ikke bare fra drikke

En annen utbredt feiloppfatning er at vi må drikke FØR vi føler oss tørste. «Får kroppen nok vann er du klar for alt», sier reklamen. Og vi får stadig høre at kroppens egne mekanismer for å regulere væskebalansen ikke er god nok: «Mister du en prosent vann, mister du ti prosent av yteevnen» lyser det mot meg fra Imsdals hjemmeside.

Ikke rart mange blir bekymret.

Kroppen gir oss signaler i form av tørst lenge før vi blir uttørret.

På samme hjemmeside kan jeg plotte inn kjønn, alder, vekt og aktivitetsnivå og vannkalkulatoren regner ut hvor mye vann jeg trenger per dag. Som normalvektig middelaldrende kvinne med et heller lavt aktivitetsnivå kommer jeg ut med en anbefaling om et vanninntak på 2,5 liter pr. døgn, eller 1,5 dl i timen. Det gis inntrykk av at jevnlig vanninntak er best.De unnlater å fortelle at dette er anbefalt væske inntak. I et vanlig norsk kosthold får vi i oss mellom 0,7 og 1,0 liter vann per dag fra maten vi spiser. Inn i væskeregnskapet skal også 2-3 dl vann som kroppen danner i forbrenningen av næringsstoffer, og ikke minst alt vi drikker av andre væsker som kaffe, te, øl, vin, juice og melk.

Forskere i studien Norkost har undersøkt hva nordmenn spiser og drikker. I den siste undersøkelsen fra 2010-11 hadde voksne i Norge et gjennomsnittlig daglig væskeinntak på knappe 2,5 liter. Av dette var bare omtrent en liter rent vann. Med andre ord er det ingen grunn til bekymring.

Kommersielle interesser

Budskapet om viktigheten av høyt vanninntak har nådd mange av oss og vannflaske er blitt en del av hverdagen; i barnehage, på skole, jobb, forelesning eller på trening. Med vannflasken konstant tilgjengelig kan vi hydreres jevnt igjennom dagen slik at tanken ifølge reklamen forblir klar og huden rynkefri.

Følelsen av tørst kan da bli en påminnelse om at vi ikke har vært «flinke nok» med væskeinntaket og derfor står i fare for ikke å kunne yte maksimalt. Kan det være slik at budskapet om at vi skal drikke før vi føler oss tørste, er med på å gjøre oss utrygge på kroppen vår? Kan vi ikke lenger stole på at den sier ifra når vi trenger væske?

I Norge har de fleste tilgang på rent og trygt drikkevann. Likevel øker omsetningen av flaskevann jevnt. I 2011 drakk vi i gjennomsnitt 25 liter flaskevann pr person per år. Med en pris på minst 20 kroner literen bruker vi godt over to milliarder kroner per år på kjøpevann. Kan det være slik at produsenter av vann har sterke kommersielle interesser i at vi tror at vi må drikke 2-2,5 liter vann daglig? Kan vi stole på informasjon fra deres nettsteder?

Med bakgrunn som barnelege og som ny i «kostholds-verden», ble jeg sjokkert da jeg oppdaget at hovedsponsor på verdenskongressen i ernæring i Granada i september i fjor var Coca Cola. Slagordet var: «Coca Cola, hydrating the world since 1886». Kan vi stole på forskere som er sponset av Coca Cola?

Den kloke kroppen

Vann er den suverent beste tørstedrikk. Det er bra å bytte ut saft, brus og juice med vann, men i en normal hverdag trenger vi ikke å drikke når vi ikke føler oss tørste. Det går av seg selv. Det å føle seg tørst og oppleve at urinen er gul innimellom er et tegn på at vi er friske og at kroppen vår fungerer og er «klar for alt» når små og store muligheter byr seg.

  • Til matens forsvar er en artikkelserie skrevet av forskere fra ernæringsmiljøet ved Universitetet i Agder. Mat er mer enn summen av næringsstoffene den inneholder, måltider er mer enn summen av enkeltmatvarene og maten du spiser påvirker mer enn din egen helse. Det finnes ingen vidundermat eller mirakelpiller du må spise, og man kan ikke spise seg hvor sunn som helst. Kanskje kosten din faktisk er bra nok? Vi ønsker å fremme sunn fornuft, matmot og forståelsen for at mat er mer enn akkurat det du spiser.