Fant hel mammutunge

For 40.000 år siden falt mammutungen Lyuba i elven og døde. I dag kan hun kanskje gi oss nye opplysninger om den utdødde elefantarten.

Lyuba er den best bevarte mammuten som noen sinne er funnet. Foto: DANIEL FISCHER/REUTERS

• Knut A. Nygaard

Hun var knapt en måned gammel da hun falt i en gjørmete istidselv i Sibir for rundt 40.000 år siden.

Skjebnen ville det slik at kroppen hennes ble nærmest perfekt bevart, slik at hun kunne graves opp av permafrosten i dag og bli oppkalt etter konen til reineieren som fant henne.

Lyuba mangler bare hår og negler, og dette gjør den lille mammutungen til den best bevarte mammuten som er funnet.

Døde ut

Mammutene er en utryddet elefantart – de ullkledde kjempene trampet inn i historien for rundt 400.000 år siden. Kanskje døde den siste mammuten for bare 10.000 år siden.

Mange eksemplarer er blitt funnet, siden mange av dem havnet i permafrost-jord, og har vært dypfryst frem til i dag.

Byttet mot mat

Siden hun ble oppdaget i Sibir, har Lyuba opplevd ganske mye.

Først ble hun solgt for to snøscootere og et årsforbruk av mat.

Foto: HO

En tid sto hun lent opp mot en vegg, der løshunder kom og gnagde på den lille kroppen.

Etter at forskere overtok ansvaret, har hun blitt skrapet på, boret i, skåret skiver av – sistnevnte ble sendt til Japan for CT-skanning.

Hele historien hennes har blitt til en større artikkel i National Geographics mainummer.

Drømmer om kloning

Noen har drømt om at man en gang vil være i stand til å klone mammuter ut fra et nedfrosset dyr.

Men Lyubas DNA – som i alle andre mammutfunn til nå – er ødelagt etter 40.000 års kulde og andre belastninger. Selv om huden hennes ser fin ut, er hele Lyuba ikke mer enn en suppe på molekylnivå.

Dermed er det ikke mulig å få en levende mammut ut av Lyubas levninger.

Kartlegger DNA

Men alt håp er ikke ute. Sist høst publiserte forskere i USA første utkast til en oversikt over mammutens genom – som antas å være 80 prosent komplett.

I teorien ville det med dette som bakgrunn være mulig å samle sammen nok DNA fra forskjellige funn til å skape en klone.

Men veien er lang, og det første forskerne må gjøre er å finne ut hvordan DNAet skal arrangeres i kromosomer – og hvor mange kromosomer mammuten hadde.

Alt dette forblir fremdeles uløst, selv om man har funnet den best bevarte mammuten til nå.