Pesten ble spredt mellom mennesker, ikke via rotter

Ny studie avfeier rotter som kilde til spredning av svartedauden. Synderne var lus eller lopper.

Svartedauden endret Europas historie. Det antas at så mange som 75 millioner mennesker døde som følge av epidemien som herjet fra midten av 1300-tallet. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix

• Nils Chr. Stenseth, Katharine Dean, Boris V. Schmid, Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES), Universitetet i Oslo

Svartedauden endret Europas historie. Det antas at så mange som 75 millioner mennesker døde som følge av epidemien som herjet fra midten av 1300-tallet. Menneskeloppen, Pulex Irritans, er nå funnet å være ansvarlig for spredningen av pesten mellom mennesker. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix

Svartedauden som herjet i Europa i middelalderen var forårsaket av pestbakterien Yersinia pestis. Det vet vi på grunnlag av analyse av gammelt genetisk materiale fra skjeletter etter mennesker som døde av denne sykdommen. Det kan blant annet påvises pestbakteriegener i tannpulpaene (tannmarg) på de døde.

Pestbakterien Yersinia pestis finnes den dag i dag, men inntil ganske nylig hevdet enkelte forskere, både historikere og biologer, at middelalderens pester måtte være en annen sykdom enn moderne pest.

Nils Chr. Stenseth, Katharine Dean, Boris V. Schmid ved Centre for Ecological and Evolutionary Synthesis (CEES) på Universitetetet i Oslo forsker på pest og dens spredning. Foto: Privat

Faglig uenighet

Hvordan denne bakterien spredte seg i befolkningen, er det fremdeles faglig uenighet om. Vi har nylig publisert en studie som kaster lys over nettopp dette.

Mange historikere hevder at svartrotten har spilt en viktig rolle: det hevdes at pestbakterien er blitt overført fra rotter til mennesker via rottelopper. Vi vet at dette skjedde i pestepidemier i India rundt 1900.

Tilgjengelige data gir imidlertid ingen støtte for at rotter spilte noen viktig rolle i middelalderens Europa, ut over at pestbakterien kom med skipsrotter til kystbyer. Data gir ingen støtte til at rotter var ansvarlig for spredning videre til innlandet i Europa. Like fullt antar fortsatt mange at pesten ble spredt med rotter og at rottelopper så smittet pestbakterien over til mennesker.

• Les også: I 2015 konkluderte de samme forskerene at «Asiatiske gnagere er de nye hovedmistenkte i pestgåten». Disse er nå frikjent.

Tre hypoteser

Vi har studert tre modeller som hver representerer forskjellige hypoteser for spredning av pestbakterien i en befolkning:

1. Rottehypotesen: Spredningen skjer fra rotter til mennesker via rottelopper.
  2. Dråpespredningshypotesen: Spredningen skjer mennesker imellom via dråpesmitte fra syke personer.
  3. Menneskelus/menneskeloppehypotesen: Spredningen skjer via menneskelopper eller menneskelus.

Biologien som ligger til grunn for hver av disse hypotesene er godt kjent.

For hver av disse modellene sammenlignet vi så hvordan pestforløpet ville være i en befolkning, med data på dødsfallene i ni europeiske byer fra middelalder og tidlig nytid. Våre resultater viser klart at hypotesen som antar at pestbakterien ble spredt fra menneske til menneske via menneskelus/menneskelopper beskriver dataene best.

Menneskeloppen, Pulex irritans, er en av artene som er ansvarlig for spredning av pestbakterien mellom mennesker. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix

Vi kan altså forkaste rottehypotesen (og dråpesmittehypotesen), noe som også stemmer med andre observasjoner fra middelalderen og tidlig nytid. For eksempel ble det ikke observert store mengder døde rotter under pestepidemiene i Europas byer, i motsetning til observasjoner som er rapportert fra pestepidemier i Kina på 1700-tallet. I biologiske forsøk på kaniner, rotter og marsvin er det videre vist at lus/loppehypotesen er en fullt ut mulig spredningsmekanisme.

Få svarte rotter

Hva vet vi egentlig om rotter i fortidens Europa? Arkeologer har konkludert med at det nesten ikke var svarte rotter i Europa i middelalderen og tidlig nytid. I Norge var det bare av og til noen få rotter i havnebyene og trolig overhodet ikke rotter i landdistriktene. Arkeologiske data fra denne tiden viser også at svarte rotter bare er funnet i naturen langs kysten av Middelhavet, ikke lenger nord på kontinentet annet enn sparsomt i de få og små byene.

Svartrotten ser ut til å være frikjent for spredningen av svartedauden. Foto: Shutterstock/NTB Scanpix