Viten

Facebook er upåvirket av skandalen | Øyvind Østerud

Personer som føler at de har kontroll over offentliggjøringen av personlig informasjon slapper gjerne av og er villige til å legge ut mer sensitiv informasjon, skriver Øyvind Østerud.

Hvorfor brukerne er grenseløst uforsiktige med å dele private detaljer.

  • Øyvind Østerud
    professor i statsvitenskap, Universitetet i Oslo
Viten er Aftenpostens satsing på forskning og vitenskap, der forskere og fagfolk fra hele landet bidrar med artikler.

I Uviten skriver Nina Kristiansen, Øyvind Østerud, Atle Fretheim og Simen Gaure hver uke om det de mener er dårlig forskning, flau formidling, kunnskapsløse politiske forslag og ren fusk.

«Facebook tilbyr kjærlighet i koleraens tid» skrev Joakim Lund i Aftenposten 3. mai.

Midt i sin største offentlige skandale lanserer selskapet en ny datingtjeneste der et vell av intime opplysninger skal ut på nettet. Aksjekursen sank med noen milliarder under kritikkstormen tidlig i april. Enkelte store annonsører gikk ut i protest.

Nå er alt tilnærmet normalt. Aksjekursen har steget raskt, og direktøren Mark Zuckerberg har annonsert at skandalen ikke hadde noen virkning av betydning.

Øyvind Østerud er professor i statsvitenskap ved Universitetet i Oslo og Uviten-spaltist i Aftenposten.

Beklagelser vil ikke hjelpe

For en måned siden la han seg nesten flat i en høring i Kongressen og ba om unnskyldning for mangelfull kontroll med privat informasjon. Via en enkel app var data fra 87 millioner Facebook-brukere høstet ulovlig av det britiskbaserte analysefirmaet Cambridge Analytica.

Firmaet brukte dataene blant annet i en målrettet valgstrategi til fordel for Donald Trump i presidentvalget. Det var særlig dette som tente Kongressen.

  • Dette er noen av endringene Facebook har gjort etter Cambridge Analytica-skandalen. Lovende, men fortsatt gjenstår mye, mener eksperter.

Mulighetene for misbruk av personlig informasjon på avveie er enorme – kommersielle fremstøt, falske nyheter, politisk manipulering, økonomisk destabilisering.


Zuckerbergs beklagelser er ikke nye. Han har unnskyldt seg for lignende lekkasjer flere ganger før. Det kommer ikke til å hjelpe nå heller, med mindre myndighetene vedtar strenge reguleringer. Det vil de ikke gjøre, i hvert fall ikke i USA.

Løsningen, som både amerikanske og europeiske myndigheter går inn for, er klarere informasjon om risiko og større krav til brukernes samtykke.


Illusjonen av kontroll

Det nedslående her er at informasjon og krav om samtykke har liten virkning. Dette er godt undersøkt. Personer som føler at de har kontroll over offentliggjøringen av personlig informasjon slapper gjerne av og er villige til å legge ut mer sensitiv informasjon.

Det er illusjonen av brukerkontroll som er avgjørende.

Dette kalles kontrollparadokset. Nettselskapene kan forsterke illusjonen av individuell kontroll ved hjelp av generelle formuleringer om frivillighet og samtykke.


En metode til å få folk til å dele mer sensitiv informasjon er ved hjelp av standardinnstillingen for spredning av private opplysninger. Hvis standardinnstillingen er at alt deles med venner og venners venner i det sosiale mediet, vil de færreste aktivt endre innstillingen.

I den ti timer lange Kongresshøringen avslo Zuckerberg å endre standardinnstillingen for å stramme inn spredningen av privat informasjon. Han sa at «dette er et sammensatt spørsmål» og falt ned på informasjon og passivt samtykke. Bred spredning av personlig informasjon er en kommersiell gullgruve.

Facebook-direktør Mark Zuckerbergs beklagelser for mangelfull kontroll med privat informasjon kommer ikke til å hjelpe, skriver Øyvind Østerud.

Villige til å spre data mot en pizza på deling

Det er et misforhold mellom hva folk sier om privat skjerming og hva de faktisk gjør. Hvis sikring og begrenset spredning av private opplysninger krever økt anstrengelse, forkaster brukerne raskt den sikrere teknologien.

Friksjon motvirker nettvett. En liten belønning er tilstrekkelig til å bryte ned prinsipielle betenkeligheter.

Uansett hva de sa at de mente om privatliv, var studenter i et forsøk ved Massachusetts Institute of Technology villige til å spre sine venners personlige data for en pizza på deling.


Spredningen av personlig informasjon vil fortsette å øke. Facebook-skandalen i mars-april 2018 er en parentes.

Les mer om

  1. Data
  2. Sosiale medier
  3. Uviten
  4. Viten
  5. Digital