Økonomi

Reiselivstopp vil innføre egen kvinnekvote på flybagasje

Anette Maltun Koefoed i reisebyrået Berg-Hansen advarer flyselskapene mot å ignorere de tydelige prioriteringer som kvinnelige passasjerer gir uttrykk for.

Kvinner som reiser med fly har behov for mer bagasjevekt enn menn, mener direktør i Berg-Hansen reisebyrå. Maridav / Shutterstock

  • Knut-Erik Mikalsen

– De flyselskapene som klarer å etterkomme kvinners krav til service og vise at de tar samfunnsansvar, vil også bli de som går seirende ut av fremtidens markedskamp.

Anette Maltun Koefoed er kommunikasjonsdirektør i Berg-Hansen, et av landets største reisebyråer, som selger reiser for nærmere 5 milliarder i året. De er klart dominerende på markedet for jobbreiser.

Selskapet har nylig spurt 20.000 av sine kunder hva de prioriterer høyest når de skal velge flyselskap.

Svarene kvinnene gir avviker på en rekke områder fra dem som kommer fra mennene som er spurt.

  • LES OGSÅ: Sydenreisende kan få seg en stor overraskelse

Kommunikasjonsdirektør Anette Maltun Koefoed anbefaler flyselskapene å satse mer på å imøtekomme de kvinnelige passasjerenes promoterte krav til flyreisen. Knut-Erik Mikalsen

Kvinner vil ha mer sunn mat

– Viktig for kvinner er at reisen kan foregå på mest mulig miljøvennlig måte. Kvinner er innstilt på å velge tog fremfor fly der det er mulig. Kvinner prioriterer nye og miljøvennlige fly. Menn er derimot mer opptatt av å tjene bonuspoeng og ha tilgang til lounge på flyplassen, sier Maltun Koefoed.

Undersøkelsen viser også at kvinner svarer at de ønsker å ha adgang til mer sunn mat – slik de er vant til hjemme.

– Her skorter det mye på både på fly og flyplass, mener Maltun Koefoed.

Hun mener at fly og flyplasser er innrettet slik at de først og fremst dekker «mannsbehovene»:

– Om bord på flyene selges det, med få unntak, stort sett usunn mat. Flyplassene er stappfulle av puber med ølpølser, akevittbarer og pizza- og burgerrestauranter. Åpenbart for å tekkes menn, sier hun.

Kilde: Berg-Hansen reisebyrå

Hva med egen bagasjegrense for kvinner?

– Jeg fatter ikke at de tør ta så lite hensyn til ønskene fra sin dominerende kundegruppe, advarer Maltun Koefoed, som har rundt 50 flyreiser i året i inn- og utland.

Hun har også en konkret utfordring til flyselskapene når det gjelder bagasje:

– De fleste har erfart at vi kvinner har behov for å sjekke inn mer bagasje enn menn, og spesielt gjelder dette på jobbtur. Hva om det ble innført en egen kvinnekvote på bagasje? Jeg kunne tenke meg et par kilo mer, for å kompensere for den lavere kroppsvekten vi i gjennomsnitt har. Det selskapet som tør å komme med et slikt tilbud vil bli populært blant kvinner, mener Maltun Koefoed.

Hun minner samtidig om at alle undersøkelser også viser at det er kvinnene som i stadig større grad har grepet om familiens reiser. Ikke minst gjelder dette i valg av flyselskap.

– De selskapene som klarer å kapre kvinnene vil også vinne resten av familien, sier hun.

SAS: – Behov, ikke kjønn, avgjør tilbudet

Hos SAS sier informasjonssjef Fredrik Henriksson at selskapet ikke har noen planer om å differensiere passasjerbetingelsene mellom kjønnene.

– Vi vil gjøre reisen smidigere og enklere for alle som reiser, sier Henriksson, og forsikrer at SAS lytter nøye til alle kundegrupper for å sikre at selskapet har et tilbud for alle.

– Vi gjennomfører jevnlige kundeundersøkelser, og har det vi selv vil si er smidige bagasjebestemmelser ut fra hvilket behov den enkelte reisende har. Våre matkonsepter er også utviklet ut av de tilbakemeldingene vi får fra våre kunder, sier Henriksson.

– Vi får naturligvis mye informasjonen gjennom våre løpende kundeundersøkelser, men bygger ikke vårt tilbud til kundene ut fra hvilket kjønn de tilhører, men ut fra hvilket behov man har i forbindelse med reisen, sier Henriksson.

Avinor: – Pølser kun på små flyplasser

Gurli Høeg Ulverud e-mail

Kommunikasjonssjef i Avinor, Gurli Høeg Ulverud, sier at mattilbudet varierer fra stort og variert utvalg på alle de store flyplassene men mer begrenset tilbud på de små.

-På noen lufthavner er etterspørselen liten og da blir det ofte pølser og den type mat som de fleste vil ha, som blir tilbudet. På de store, derimot, skal utvalget være stort og variert. Der skal det finnes sunne produkter som salater, sushi og andre sunne matvarianter som tilfredsstiller de kundene som søker den type kost, sier Ulverud.

Spesielt peker hun på at utvalget av spisesteder på Oslo Lufthavn er blitt kraftig utvidet som følge av at flyplassen nå er bortimot ferdig utbygd og har fått nesten doblet sitt gulvareal.

-Flyplassmaten skal være variert og ha god kvalitet, og dette kan Avinor påvirke gjennom å sette spesielle krav om dette til de som driver spisestedene på våre flyplasser, sier hun.

Vi videreutvikler våre artikler.
Hjelp oss å forbedre, gi din tilbakemelding.
Gi tilbakemelding

Relevante artikler

  1. REISE

    Bagasjerot: Vil fortsatt unngå å mellomlande på Oslo Lufthavn

  2. ØKONOMI

    Én million nye flyseter – Norwegian forbereder seg til priskrig

  3. REISE

    Kim Heglund har ventet på penger fra SAS i et halvt år: - Totalt uakseptabelt, sier reiselivsleder

  4. ØKONOMI

    10 grep som kan kutte prisen på ferieturen

  5. REISE

    Kjenner du den «hemmelige» veien på Oslo Lufthavn?

  6. ØKONOMI

    SAS-konflikten: Pilotene varsler langvarig streik