Oslo

Syklister er uønsket i Oslos nye paradegate

Statens vegvesen ønsker ikke syklister i Dronning Eufemias gate før bilistene har lært seg kjøremønsteret. Det får syklistene til å se rødt.

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Med en buss i hælene tråkker vi i hui og hast bortover Dronning Eufemias gate.

Bussjåføren blir utålmodig og vil forbi. Jeg er ikke tøff nok og skvetter opp på fortauet i det bussen nærmer seg. Lederen i Syklistens Landsforening i Oslo, Trond Solem, lar seg ikke vippe av pinnen, men blir nesten sneiet av bussen. Puh. Det gikk bra.

Slik er dronning Eufemias gate presentert, med sykkelfelt i begge retninger. Gaten er åpnet, men sykkelfeltene kommer tidligst til høsten. Foto: Ukjent

Dronning Eufemias gate, den nye hovedgaten gjennom Bjørvika, ble åpnet for trafikk for et par uker sidenDet skal males opp sykkelfelt på begge sider av paradegaten, men syklistene må vente enda en stund før forholdene legges til rette.

— Trafikken i Dronning Eufemia har ikke satt seg ennå, bilistene har ikke lært seg det nye kjøremønsteret og oppfører seg uforutsigbart. Dermed blir det såpass uoversiktlig at vi ikke ønsker syklister der, forklarer Eystein Hanssen i Statens vegvesen i en e-post til Syklistenes Landsforening (SLF).

Syklistene er ikke velkomne i Dronning Eufemias gate ennå. Statens vegvesen vil at bilistene skal bli varme i trøyen før sykkelfeltene markeres. Foto: Rolf Øhman

— Hvis vi merker opp et sykkelfelt vil det gi syklistene en trygghetsfølelse de dessverre ikke bør ha samtidig med innkjøringen av nye trafikkmønstre i Dronning Eufemias gate, skriver Hanssen.Sykkelfeltet kommer, men på kort sikt mener vegvesenet de må fokusere på flyt i kollektivtrafikken.

Les også:

Les også

  1. Hei sann, hvor skal jeg sykle her 'a? 

  2. - Send bilistene under bakken!

SLF: Vi har lov til å sykle i veibanen

At sykkelfeltet ikke er på plass er en ting. Når det først kommer, må syklistene fortsatt sykle sikksakk mellom busser som skal krysse sykkelfeltet for å komme seg inn på holdeplassene.

SLF mener det må gjøres noe med holdningene.

Lederen i Syklistenes Landsforening, Trond Solem, ble nesten sneiet av en buss da han testet Dronning Eufemias gate i Bjørvika onsdag formiddag. Foto: Rolf Øhman

— Syklistene er en like viktig trafikantgruppe i Oslo som bilistene. Vi krever å bli tatt hensyn til fra dag en. Bilistene må forutsette at det er syklister i Dronning Eufemias gate selv om det ikke er et oppmerket felt der. Statens vegvesen kan ikke bare slå en strek over en trafikantgruppe og si de ikke vil se dem der. Vi har lov til å sykle i veibanen, sier Hulda Tronstad. - Syklistene har lov til å kjøre i Dronning Eufemias gate, men vi anbefaler – og har skiltet – en annen rute. Vi mener den alternative ruten er mer egnet for syklister akkurat nå, sier Ian Markey, teknisk byggeleder for Bjørvikaprosjektet i Statens vegvesen.

Syklistene vil trolig få ny alternativ rute når trafikken legges om igjen om en måned. Når syklistene slipper til i Dronning Eufemias gate er ikke bestemt.

— Hvis vi åpner for syklistene i juni, blir det bare tilrettelagt en kort strekning. Vi vurder å vente med tilretteleggingen for sykler til oktober eller november, sier Markey.

Det skal settes av halvannen meter til sykkelfelt på hver side.

- Det ser trangt ut allerede i dag. Blir det plass nok?

— Det er plass til sykkelfelt, men det blir trangt, sier Markey.