Oslo

Ruter kuttet direktebussen til sentrum: - Del av en større strategi

Bussen som før kjørte Bjørndal-beboerne rett til byen, er blitt en «matebuss» til T-banen. Det samme vil skje flere steder i byen, mener Ruter.

71E-bussen kjørte fra Bjørndal til sentrum. Nå må de bytte til bane på Ryen. Hvis bussen begynner å kjøre til sentrum igjen, parkerer Kurt A. Nielsen bilen på dagen. Men reiseveien om Ryen blir for lang.
  • Olav Eggesvik
    Olav Eggesvik
    Journalist

Se for deg at du bor et godt stykke utenfor sentrum. Den eneste bussen som tar deg direkte til sentrum, kjører nå til Ryen. Og det skjer i en periode hvor den nærmeste T-banestasjonen er stengt for oppussing.

Kurt A. Nielsen bor på Bjørndal og jobber for tiden på Fornebu. Tidligere tok det litt over en time å reise til jobb med to bytter, men i desember sluttet buss nummer 71E, den eneste direkteruten til sentrum fra Bjørndal, å kjøre lenger enn til Ryen. Der må passasjerene bytte til T-banen for å komme seg inn til byen.

For Nielsen betyr det at han nå må ta buss, tog og så buss igjen for å komme seg på jobb. Hele veien «som sild i tønne», som han sier.

— Én time til jobben var akseptabelt. Nå må jeg bytte transportmiddel tre ganger for å komme meg til jobb, og det er ikke pålitelig nok. T-banen og bussen er stappfull, og det er flere frakjøringer, sier han.

Må ta buss til Ryen og T-bane videre

Beboerne på Mortensrud får snart T-banen tilbake. Men det er ingen planer om å gi Bjørndal sentrumsbussen tilbake.

Tilbakemeldingen fra kollektivbrukerne er entydig på aksjonsgruppens Facebook-side.

Derfor står Kurt Nielsen nå ved sin blå Ford på en parkeringsplass på Fornebu. Han har fleksibel arbeidstid og kjører utenom rushtiden. Han bruker heller 200 kroner dagen på å kjøre til og fra jobb enn å bytte transportmiddel tre ganger for å reise kollektivt.

  • Det kan bli dyrere for månedskort: Byrådet vil ikke love å frede prisen
    Det har vært et voldsomt engasjement blant beboere på Bjørndal og Mortensrud i Facebook-gruppen «Oppretthold bussruten 71E Bjørndal-Tollboden» etter at busslinjen som i drøyt 20 år fraktet dem til sentrum, nå bare kjører til Ryen. En underskriftskampanje har i skrivende stund i underkant av 800 signaturer.

Ruter opplyser at de i tillegg har mottatt 450 klager på ruteomleggingen.

Stadig vanskeligere å komme seg til sentrum

Det er blitt stadig vanskeligere å komme seg til sentrum fra de to områdene. Dette har skjedd siden i fjor:

  • April: T-banen forsvant mens Østensjø-banen blir oppgradert. Reisende henvises til 71E (Bjørndal — Tollboden). Strekningen Bøler - Mortensrud åpner i april.
  • August: 73-bussen fra Jernbanetorget til Bjørndal blir nedlagt.
  • Desember: 71E-bussen slutter å gå til sentrum og blir matebuss til T-banen på Ryen.
    De reisende skriver at de har fått 15-30 minutter lengre reisevei til jobb. I et område med rundt 8000 mennesker må det nå to bytter til for å komme til sentrum.

— Om 71E begynte å kjøre til sentrum igjen, ville jeg parkert bilen på dagen, slår Nielsen fast.

- Du bor ikke veldig sentralt til til å jobbe på Fornebu. Har du vurdert å flytte?

— Det diskuterer vi stadig vekk. Vi vurderer å flytte til Ski eller Ås for å kunne ta toget til jobb, sier Nielsen, som jobber som konsulent og dermed ikke vet hvor han vil jobbe flere år frem i tid.

Mer buss-til-bane i fremtiden

I fremtiden vil det trolig bli mer av busser som kjører passasjerene til skinnegående transport med større kapasitet. 71E-bussen er del av en større strategi beskrevet i de store rapportene KVU Oslo-navet og M2016.

- Det er del av en større strategi hvor vi ikke ønsker å kjøre buss parallelt med skinnegående trafikk, som er kapasitetssterk og ikke har de samme fremkommelighetsutfordringene som bussen har, sier kommunikasjonsrådgiver Øystein Dahl Johansen i Ruter.

Slik kan det bli langs Ring 2 i Oslo i fremtiden. Trikken får egen trasé, bilen får én og syklistene får god plass i et eget felt med rød asfalt på begge sider av veien. Bussene vil hovedsaklig kjøre folk inn til trikk og T-bane.

Dette vil skje flere steder, uten at Johansen kan gå nærmere i detalj.— Vi jobber for å få mest mulig kollektivtrafikk for de begrensede ressursene vi har.

Har ikke nok busser

Bussen som før fraktet passasjerer fra Bjørndal til sentrum er under stort press mens den siste strekningen på Østensjøbanen oppgraderes. I stedet for én avgang i kvarteret, kjøres det en buss hvert femte minutt i rushtiden.

Ifølge Ruter er en del av årsaken til omleggingen at det har vært så fullt på 71E at det bare i november var 38 registrerte tilfeller hvor passasjerer måtte stå igjen på holdeplassen, særlig på Mortensrud. Etter nyttår har antallet vært tre.

— Vi har ikke mer bussmateriell tilgjengelig, men ved å snu på Ryen, frigjør vi fire busser som kan brukes til ekstra avganger, sier Johansen.

- De fleste gikk av på Ryen

- I april åpner Østensjøbanen, og trykket på 71E vil bli mindre. Vil dere endre traseen tilbake til sentrum?

— I forkant av omleggingen så vi at det var mange som tok bussen til Ryen. Omtrent en femtedel ble med videre til sentrum, sier Johansen.

De hyppige avgangene på busslinjen har ført til en opphoping av busser i Bjørvika. 24 busser er nå borte fra Dronning Eufemias gate i rushtiden.

— Det er ikke planer om å endre dette nå. Vi mener at de som ikke lenger opplever å bli frakjørt har større nytte av dette enn at det blir noen minutters lenger reisevei for noen.

Vil bli tatt opp i bystyret

Bystyrerepresentant Shoaib Sultan (MDG) bor selv på Bjørndal og er fast bruker av 71E-bussen. Han har, i likhet med de andre som bor der, opplevd trange busser, fulle tog og kald venting i kulden.

- Over 8000 mennesker bor på Bjørndal, og 71E er én av to busser vi har, sier Sultan. Den andre bussen går til Hauketo stasjon.

— Det er en stor befolkning på Bjørndal, og vi synes ikke Ruter ivaretar det på en god måte. Det er ikke noe særlig å kutte i tilbudet når man ønsker at flere skal reise kollektivt.

Bystyrerepresentanten lover å ta opp spørsmålet med sin kollega og samferdselsbyråd Lan Marie Nguyen Berg (MDG) på neste bystyremøte.

Les også

  1. Ring 2: Vil fjerne ett bilfelt og erstatte det med trikk

  2. Vil ha ny tunnel for T-banen på plass innen 10 år

  3. Byrådet vil ikke frede prisen på månedskort

Les mer om

  1. Ruter
  2. Buss
  3. Samferdsel