Oslo

Her er de fem verste stedene å sykle i Oslo

Aker brygge-området er en skikkelig sykkelfelle, mener både sykkelbloggeren og Aftenpostens lesere. Det fikk Erik Blom Erlandsen (40) erfare.

  • Astrid Løken
    Astrid Løken
    journalist

Osloby vil gjøre sykkelbyen Oslo bedre! Gå inn på vårt digitale kart og fortell oss hvor du føler deg utrygg på sykkel. Her kan du også plotte inn ulykker eller nestenulykker.

Du kan også sende inn tips og bilder til: sykkelpatruljen@aftenposten.no


Se oversikten over de fem verste stedene nederst i saken.

En tidlig morgen er Erlandsen på vei til jobb. Han sykler fra Vika mot Rådhusplassen, en del av sykkelveinettet som ikke er tilrettelagt for syklister. Erlandsen gjør derfor som han alltid gjør der; sykler i veien mellom trikkeskinnene. Plutselig dukker det opp en fotgjenger. Erlandsen vrir styret for å få sykkelen over trikkeskinnene, men forhjulet tverrstiller seg.

Kroppen kastes over styret, han hører det knekker idet han treffer bakken.

– Først sklir jeg bortover, merker ikke så mye. Kjenner det er flaut. Bestemmer meg for å sprette opp, men det går jo ikke. Det er så vondt, forteller han.

Det harde smellet førte til lårhalsbrudd, senere måtte han få hofteprotese. Han har likevel ikke endret oppførsel i trafikken etter ulykken, som skjedde i 2007.

– Jeg har alltid tatt det med ro i trafikken, jeg har ikke lyst til å risikere livet ved å kjøre for fort, sier han.

Aker brygge

Jusprofessor og sykkelblogger Olav Torvund har plukket ut Oslos fem verste sykkelfeller for Aftenposten:

Sykkelfeller.pdf

Dokkveien ved Aker brygge er en av dem. Her mener han Oslo kommune har skapt "et sant kaos".I Dokkveien slutter den såkalte "Tour de Finans"-strekningen, som går langs E18 fra Lysaker og inn til Aker brygge. Torvund mener strekningen er et eksempel på hvor bra det kan bli. Problemet er at traseen opphører brått i Dokkveien.

Han er ikke alene om kritikken. På Aftenpostens digitale sykkelkart har over 1500 lesere registrert farlige veier og ulykker. Flere lesere melder om sykkeltrøbbel akkurat her.

"Det mangler oppstiplet sykkelvei her, ofte er plassen blokkert av telt/gjerder til arrangementer og det tilpasses ALDRI for syklister. Dette burde være et krav for å få lov til å kapre 90 prosent av Rådhusplassen," mener mange.

En annen av Torvunds sykkelfeller er paradegaten i Bjørvika, Dronning Eufemias gate. Gaten ble tegnet inn da Bjørvika ble planlagt. Torvund omtaler Dronning Eufemias gate som en "planlagt skandale" og Bjørvika som et "katastrofeområde for syklister".

"Missing link" – et stort problem

Sykkelbyråd Guri Melby sa til Aftenposten i går at sykkelveinettet muligens står klart i 2022. De strekningene som gjenstår å bygge ligger i hovedsak i sentrum, der det er vanskeligst å bygge.

— Det er også i bydelene i indre by potensialet for å få flere til å sykle er størst. Det må bli så trygt å sykle at folk som egentlig ikke tør å sykle våger og gjøre det. Da må det legges til rette for syklister, sier Torvund, som mener et av de store problemene er strekninger som ikke henger sammen.

- Men det er trangt i indre by. Er det plass til sykkelfelt?

— Ja, det er plass. Det er veldig mye gateparkering i indre by. Gatene har ofte parkeringsplasser på begge sider av veien. Mange av disse plassene kan omgjøres til sykkelfelt, sier han.

Bilene kan parkere i parkeringshusene, mener han. 40–60 prosent av P-plassene i indre by står ledige til enhver tid, ifølge Bylivsundersøkelsen.

- Hvordan skal handelsstanden overleve hvis bilene ikke får parkert?

— Handelsstanden klager på at de taper penger. Jeg tror ikke det er riktig. Se på Fridthjof Nansens plass, hvor bilene kjører rundt. Det er ikke noe hyggelig å være der. Legges det godt til rette med sykkelparkering øker omsetningen, mener han.

- Mye kan gjøres i morgen

Hulda Tronstad, informasjonssjef i Syklistenes Landsforening (SLF), mener mye kan gjøres med en gang.

— Det tar lang tid å lage god sykkelinfrastruktur, men mye kan gjøres i morgen. Sett opp skilt og mal opp sykkelfigurer slik at både syklister og bilister blir minnet på at her skal syklistene være, sier Tronstad, som også vil ha flere røde sykkelfelt og bokser, pluss flere sykkelparkeringsplasser.

Her er sykkelfellene:

1. Dronning Eufemias gate i Bjørvika: For smalt sykkelfelt

<b>1 Dronning Eufemias gate i Bjørvika: -For smalt sykkelfelt</b>-Her er trafikken så stor at det burde vært adskilt sykkelvei, ikke sykkelfelt. Det er jo god plass i bredden; fortauet er 9 meter bredt, trærne legger beslag på 3,5 meter. Syklistene har bare fått 1,5 meter på hver side. Det er for smalt, påpeker Olav Torvund.

2. Munkedamsveien/Dokkveien: Sykkelveien bråstopper

- Dette er en av de mest brukte traseene i Oslo, traseen er fin helt til den bråstopper i krysset Munkedamsveien/Dokkveien. Herfra er det ingen tilrettelegging for syklister. Man blir heller ikke varslet om det. Det foreligger planer over til Dronning Mauds gate, men det er flere år frem i tid. Her burde det vært laget sykkeltrasé den gangen veien ble anlagt på 1990-tallet, sier Olav Torvund.

3. Rådhusgaten ved Kontraskjæret: Traseen går gjennom leskuret

- Her kommer man plutselig inn på trikkeholdeplassen og så må man sykle gjennom leskuret for å komme videre. Dette må være en av de dummeste plasserte sykkelveiene som er i Oslo, sier Torvund.

4. Wergelandsveien: Parkeringsplasser på innsiden av sykkelfeltet.

- Her blir syklisten hindret i å sykle videre når bilene skal ut og inn på parkeringsplassen. Dette er en løsning som frarådes når det er så mye trafikk som det er her. Hvis man skal bruke en løsning på strekninger som dette, med så mye trafikk, skal sykkelfeltet være bredere enn det er her, sier Olav Torvund.

5. Kristian IVs gate/Wergelandsveien: Høye fortauskanter

- Kommer man syklende gjennom Slottsparken og ut i Wergelandsveien og skal videre i retning Holbergs gate, må man passere en høy fortauskant, som det er vanskelig å sykle over. Her bør fortauskanten senkes, slik at man kan sykle over den, påpeker Olav Torvund.
  1. Les også

    - Sykkelulykker skjer nesten daglig her

  2. Les også

    Syklistene føler seg overkjørt i Oslos byggejungel

  3. Les også

    1977: Oslo skal få sykkelveinett. 2014: Oslo mangler fortsatt sammenhengende sykkelveinett

  4. Les også

    Sykkelbyråden: - Vi må ha mer sykling til butikken

  5. Les også

    - Oslo har ikke lyktes som sykkelby

  6. Les også

    Sykkelturen til jobb endte med hofteprotese

  7. Les også

    Etter 16 år: To syklister har mistet livet, 66 er blitt skadet i Kirkeveien

Les mer om

  1. Sykkelpatruljen